مهرداد شهسوار زاده: حضور مافیای موسیقی با اهداف سودجویانه درد اهالی موسیقی است
- شناسه خبر: 43062
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱

هنرمندنیوز: مهرداد شهسوار زاده از خوانندگان عرصه پاپ کلاسیک و از شاگردان استاد بابک بیات فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۶۷ با فراگیری ساز پیانو آغاز کرد.
او دانشآموخته رشته نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران است مهرداد شهسوار زاده از سال ۱۳۷۳ همکاری با رادیو و تلویزیون را در جایگاه دستیار تهیه و آهنگساز آغاز کرد. «زنان معاصر ما» سریالی به کارگردانی مهناز مظاهری است که مهرداد شهسوار زاده در سال ۱۳۷۴ تیتراژ آن را خواند.
این خواننده از سال ۱۳۷۵ همکاری خود با بابک بیات را و به پیشنهاد وی همکاری با داریوش تقی پور را برای تولید نخستین آلبوم پاپ- کلاسیک بعد از انقلاب آغاز کرد. «شوکا»به آهنگسازی داریوش تقی پور، «دریا» با آهنگسازی بابک بیات، «فال» با آهنگسازی شهاب اکبری، «تلنگر» به آهنگسازی شهاب اکبری مهرداد شهسوار زاده و آهنگسازی میهمان محسن یگانه عنوان آلبومهای این خواننده هستند.
شهسوار زاده همچنین در آلبومهای مشترک «ستارگان عشق»، «خاکستر و باد» و «رنگارنگ» با خوانندگان دیگر همکاری داشته است .
«ضامن عشق»، «قصه از غلط شروع شد»، «شیدایی» و… تک آهنگهایی از این خوانندهاند و «زنان معاصر ما»، «اکسیژن»، «خاکستر و باد»، «کتابفروشی هدهد»، «گل بارون زده » و «چرخ و فلک» عنوان تیتراژهای تلویزیونی این خواننده هستند و از تیتراژهای رادیویی این خواننده میتوان به «سلام صبح بخیر»، «هزار پنجره» و «کافه رادیو» اشاره کرد.
همچنین در زمینه سینما نیز «پیشنهاد ۵۰ میلیونی»، «قرارمون پارک شهر» و… را خوانده است.
شهسوار زاده اخیراً در همکاری با شهاب اکبری قطعهای را منتشر کرده و در اختیار علاقهمندان خود قرار داده است که به این بهانه با او گفتگویی داشتیم.
*فضای کنونی موسیقی خیلی از هنرمندان باسابقه این حوزه را گوشهنشین کرده است برای مقابله با این معضل چه راهحلی پیشنهاد میکنید ؟
شاید این جواب من خیلی تکراری به نظر برسد که حتماً از همکاران من پرسیده شده و جواب مشخص هم دادهشده است. باید عرض کنم نهتنها من بلکه حتی همکارانم در این حوزه هرگز دوست نداریم که عرصه فعالیتهایمان را کاهش داده و یا کنار بزاریم، این به شرایط موسیقی کشورمان برمیگردد. عدمحمایت از خوانندگان قدیمی، نبود سندیکای هنرمندان موسیقی یا انجمن تخصصی موسیقی برای اهالی این عرصه، سیاستهای اکثراً نادرست، سلیقهای، کوتاهمدت و موقت بسیاری از مسئولین فرهنگی و هنری و از همه مهمتر بیتفاوتی نسبت به حمایت از حقوق مادی و معنوی آثار هنرمندان که اهالی موسیقی را دچار چالش جدی کرده و از طرفی حضور مافیای موسیقی غالباً با اهداف سودجویانه و تزریق موسیقی بیهویت با استفاده از ترانههای سطحی و خوانندگانی باتجربه کم بوده که همه اینها درد اهالی موسیقی است و در این چند سال هنوز هم این شرایط پابرجاست.
*راهکارتان برای هنرمندان چیست؟
هنرمند از تنها موردی که پرهیز میکند، همانا گوشهنشینی است. او (هنرمند) از منزوی شدن متنفر است و نیاز به حاشیه امن و امنیت شغلی دارد که هنوز در بسیاری از بسترها متأسفانه بهعنوان شغل شناخته نمیشود و جالب اینکه بر برخی محافل بهعنوان سرگرمی و برنامه پرکن شناخته میشود ! شما میبینید مثلاً هنرمندی که یک قطعه موسیقی را از تولید تا تبلیغات و پخش، آنهم با هزینه خودش آماده میکند و در یک پلتفرم یا بستر مجازی باقیمت حداقلی به فروش میگذارد ولی از آنطرف در سایتها و کانالهای تبلیغاتی بدون توجه به حقوق مادی و معنوی اثر بهسرعت دانلود میشود و عملاً تأثیر منفی درروند کاری آن هنرمند ایجاد میکند.
دراینبین از حمایت نهادهای دولتی هم هیچ خبری نیست و حتی صندوقی مشخص برای اعطاء کمکهای بلاعوض برای تولید آثار ارزشمند وجود ندارد. درحالیکه در کشورهای دیگر هنرمندان در مراحل مختلف توسط بخش دولتی ، خصوصی و… موردحمایت جدی قرار میگیرند.
*بار فضای منفی و مبتذل برخی موسیقیها که اتفاقاً از آنها استقبال هم میشود؛ تأثیری در عزلت شما از این عرصه داشته است؟
به نظرم در دهه هفتاد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه موسیقی پاپ و با حضور آهنگسازان برجسته موسیقی نظیر استاد بابک بیات ، استاد ناصر چشم آذر، تورج شعبانخانی ، فریدون خشنود و… به وجود آمد که فضای موسیقی کشور را تلطیف و متنوع کرده بود .
ترانههای قوی ، منسجم حاوی پیامهای روز جامعه و با خوانندگان تازهنفس و باانگیزه که شرایط موسیقی را در بهترین حالتش میشد مشاهده کرد .ولی از اواسط دهه هشتاد شرایط برعکس شد و به شکل معکوس به سمتوسوی دیگری راه پیدا کرد که مطلوب خیلی از اهالی موسیقی نبوده و نیست و برای تهیهکنندگان نیز متأسفانه به این موضوع دامن زدهاند و حاصل بیشتر آثار منتشرشده در این حوزه هست که اثری ۴٨ ساعته روانه بازار میشود و با تبلیغات جادویی به خورد مخاطب داده میشود.
*خوب سلیقه مردم شاید چنین موسیقیهایی را میطلبد؟
بله! شما بهترین اثر را بدون تبلیغات نخواهید دید و شنید و این نابرابریها و تبعیضها؛ شرایط نامطلوبی را به وجود آورده که نیاز به ترمیم جدی دارد. شما در این چندساله مقایسه کنید اینهمه آثار تولید و اجراشده، چند اثر توسط مردم زمزمه میشود ؟
این مسئله را قبول دارم که سلیقه مخاطب امروز به نسبت بیست سال پیش عوضشده و باید آثار بهروز باشد. ولی گاهی میشنوید ترانههایی سطحی و بسیار ضعیف که توسط بعضی خوانندگان که الفبای موسیقی را هم نمیدانند و از تلفیق شعر و موسیقی بیبهرهاند، توسط برخی تهیهکنندگان به شکل باورنکردنی حمایت میشوند و مخاطب عام احساس میکند که موسیقی پاپ در همین چند اثر خلاصه میشود. با این داستان خیلی از دوستان و همکاران با این شرایط از صحنه دور شدند ، و اگر استطاعت مالی هم داشتند، شرایط مافیایی و پشت پرده اجازه حضور به آنها را نمیداد. درمجموع مشکلات خیلی فراتر از اینهاست .
*فکر نمیکنید این مقوله نیاز به جلسات جدی اهالی فرهنگ و مسئولان برای حل مسائل و مشکلات داشته باشد؟
قبلاً هم از طرف وزارت ارشاد و نهادهای موازی جلسات آسیبشناسی موسیقی پاپ با حضور اهالی موسیقی برگزار شد ولی بیهدف، بیفایده و بینتیجه رها شد. به نظرم مهمترین راهحل برای این معضل جدی ، تأسیس سندیکای هنرمندان موسیقی با حضور پیشکسوتان این عرصه و تشکیل هیئت تخصصی، با دعوت از کسانی که سالهاست بودجه فکری و بودجه مالی در این مسیر پرفراز و فرود هزینه کردهاند و انتظارشان این است که بعد از اینهمه سال مسئولان محترم، دست از شعار دادن و وعده دادنها بردارند و یکبار برای همیشه این ماجرا را به شکل عملی جلو ببرند. معیشت هنرمندان این روزها دچار چالش جدی است و حمایت صندوق هم از هنرمندان بسیار ناچیز است و متأسفانه در شرایط فعلی هزینههای تولید موسیقی فقط برای یک قطعه سرسامآور شده که از تولید تا تبلیغات و پخش رقم باورنکردنی را شامل میشود که همین مسئله هنرمندان را مستأصل کرده و عملاً توانایی و انگیزه آثار جدید را ندارند و ….باید به هر شکل چارهای برای حل این موضوع اندیشیده شود.
*از معدود کسانی هستید که بدون توجه به سلیقه جمعی پیشرفتهاید؛ دلیل این کارتان چیست و مگر مخاطب هدف اصلی شما نیست؟
اگر به سیر آثاری من از ابتدای فعالیتم نگاه کنید ، که مشخصاً با آلبوم «شوکا» شروع شد تا به الان، میبینید که سبکهای مختلفی را اجرا و تجربه کردهام و در مقام مقایسه همین آخرین قطعه جدیدم که منتشر شد با عنوان «وقتی زمستون رفت » درواقع فضای فکری نسل دهه هفتاد و هشتاد ماست. مگر میشود هنرمند در هنگام خلق اثری به سلیقه مخاطب توجه نداشته باشد؟ مشکل ناشی از هیجانات کاذب و پرتلاطمی که در بازار آشفته موسیقی ما جاریشده ! ، و مضافاً نوعی «ولنگاری موسیقایی» توسط برخی آهنگسازان و خوانندگان به وجود آمده که میبینید ممیزی خاصی هم برای این دسته از افراد وجود ندارد و همهجا هم حضور دارند. اگرچه استعدادهای خوبی هم در این میان هست که کارشان واقعاً به دل مینشیند و من خودم همیشه این اتفاقات خوب را دنبال میکنم.
*تفاوت نسل خوانندگان در گذشته و امروز برای حضور در مارکت موسیقی در چیست؟
زمانی که ما میخواستیم فعالیت کنیم، در چند نوبت امتحان میشدیم . هم خوانش اثر ، هم سلفژ و تئوری موسیقی زیر نظر اساتید بزرگ و بعد از کسب مجوز و عبور از فیلترهای موردنظر شورا مجاز به فعالیت بودیم. ولی شرایط الان خیلی سهل و سادهشده و بهراحتی یکشبه میتوان خواننده شد و همهجا دیده شوی.
*شاید نیاز جامعه به کثرت و تنوع آثار باعث چنین مقولهای شده است؟
بله! باید بپذیریم که جامعه به شنیدن آثار موسیقیایی متنوع و البته با سلایق مختلف نیاز دارد. من بهعنوان یک هنرمند مستقل میتوانم به جرات بگویم که جسارت به خرج دادم و سبکهای متنوعی را تولید و تهیه کردم که از این بابت پشیمان هم نیستم و ساختارشکنی و گریز از کلیشه، همیشه در دستور کارهای هنری من بوده و خواهد بود.
*طیف موسیقی شما چه مخاطبی را هدف میگیرد؟
من به موضوعات روز اجتماعی و حتی موضوعات جهانی بسیار علاقهمند هستم و تصور میکنم رسالت هر هنرمندی در همین نکته است که بتواند سوژههای روز جامعه که موردعلاقه مخاطب عام است را دریافته و به زبان موسیقی اجرا کند که تأثیر آن با هیچ بستری قابل قیاس نیست.
*برنامه پیش رویتان چیست؟
در سال جدید به امید خدا قصد دارم پرفورمنسی با موضوع جهانی و به شکل ترکیبی انجام دهم که موسیقی محور بوده و با شکل و شمایلی متفاوت انجام خواهد شد.
* در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.
در پایان فرارسیدن سال نو را به همه هموطنان عزیزم در ایران و هر جای این جهان صمیمانه تبریک عرض میکنم و امیدوارم سال جدید با عبور از ١۴٠٠ شاهد عبور از مشکلات فرهنگی و هنری کشور و رفع مشکلات هنرمندان و حمایت جدی توسط مسئولان باشیم.
جدیدترین اثر مهرداد شهسوارزاده با عنوان «وقتی زمستون رفت»را از اینجا بشنوید.