هنرمندنیوز: محمدرضا رونده برگزیده رشته سرامیک چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر درباره سابقه فعالیت هنری خود گفت: من کارشناس ارشد رشته صنایع دستی با گرایش سفال سرامیک از دانشگاه هنر اصفهان هستم و مدت ۱۵ سال است در زمینه سفال و سرامیک کار هنری انجام می‌دهم.

رونده گفت: با توجه به اینکه رشته صنایع دستی در مقطع کارشناسی به نحوی مادر رشته‌های هنری محسوب می‌شود، من در کنار کار سرامیک در باقی رشته‌ها همچون نازک کاری چوب، چرم، مجسمه‌سازی، کار فیوزین گلس (تمام تکنیک‌های شیشه)، گچکاری تزینی و تقریباً تمامی شاخه‌های هنری کار کردم اما بر سرامیک تمرکز بیشتری داشتم.

او درباره اثری که با عنوان «نگهبان هامون» در جشنواره ارائه کرده بود گفت: تمرکز کارم بر قصه‌ها و اسطوره‌های بومی منطقه سیستان بوده است. مردم منطقه باور داشتند که موجودی نیمه ماهی و انسان، در آب‌های دریاچه هامون زندگی می‌کند. این حیوان مسئول نگهبانی از کوهی به اسم کوه خواجه است که این کوه در بین سه مذهب از تقدس خاصی برخوردار است. این موجود وظیفه دارد مراقب باشد که موجودات پلید و ناپاک از طریق دریای اطراف کوه و خشکی به این کوه نزدیک نشوند.

رونده درباره متریال این اثر گفت: خاک مورد استفاده در این کار از اطراف دریاچه هامون توسط راوی داستان تهیه شده و دست آخر این اثر به وجود آمده است. انگوبی که روی بدنه سفالی‌زده شده نیز به مرور زمان شروع به واکنش و اکسید شدن می‌کند و رنگ سبز زنگاری ایجاد می‌کند.

رونده افزود: یک نکته مهم که تأثیر زیادی بر هنر من در سال‌های گذشته داشته داستان‌هایی است که در زبان محلی به آن «آسوکه» می‌گویند. متأسفانه با سوء مدیریت و عدم توجه در باب حقابه منطقه سیستان از کشور افغانستان، در سال‌های گذشته صد‌ها هزار نفر از این منطقه مهاجرت کرده و به مناطق شمالی کشور رفته‌اند و همانگونه که زنان و مردان سیستانی از این شهر رفته‌اند، داستان‌ها و اسطوره‌هایی که در سینه دارند نیز با رفتنشان از منطقه رخت بر می‌بندد. وقتی آبی نباشد نگهبان هامونی هم نیست و نه قصه‌ای و اسطوره‌ای برای آیندگان. ‌امیدوارم که با کمک مسئولین مربوطه و روابط دیپلماتیک بین دو کشور ایران و افغانستان به این خشکسالی ۲۵ ساله پایان داده شود.