شکوفه حیدریان: این روزها ساختن «فیلم کوتاه» کار آسانی نیست
- شناسه خبر: 88959
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۸:۵۳

کارگردان فیلم کوتاه «چرک» در گفتگو با «هنرمند»
شکوفه حیدریان، متولد هفده آبان هزار و سیصد و هفتاد و سه، اهواز، فارغ التحصیل کارشناسی تئاتر و ارشد پژوهش هنر، بازیگر تصویر و نمایش که از آخرین کارهای اجرا شده این هنرمند می توان به نمایش های «باعث»، «نه ماه پس از تولید » و سریال «قهوه پدری» اشاره کرد، با شکوفه حیدریان که به تازگی اولین کارگردانی را در فیلم کوتاه «چرک» تجربه کرده گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.
این فیلم چه حرفی برای گفتن دارد؟
این فیلم راوی یک زیست فرودست است، جایی که انتخابها بیشتر محصول اجبارند تا اختیار، قصه و روایت ساده است اما لایه پنهان آن درباره سکوتهای اجباری و تصمیم هایی است که الزاما به سیاه و سفید محدود نمی شوند.
ایده ساخت آن چگونه به ذهنتان رسید و فرآیند تولید چقدر طول کشید؟
همه چیز از یک تصویر که در نوجوانی دید بودم شروع شد و سالها با خودم فکر می کردم چطور می شود از یک تصویر ساده یک جهان ساخت؟ بنابراین بارها نوشتم، حذف کردم و بعد از بازنویسی نهایی به جهانی رسیدم که ساختن آن برای من بسیار لذتبخش بود، فرآیند تولید از شروع بازنویسی جدی تا پایان فیلمبرداری حدود سه ماه طول کشید.
شما را بیشتر به عنوان بازیگر می شناسند، تجربه کارگردانی کجای فعالیتهای هنری شماست؟
بله خب در واقع من بازیگر هستم و فعالیت و علاقه اصلی من بازیگری است، من به عنوان یک بازیگر همواره در حال خلق جهان مشترک نویسنده، کارگردان و بازیگر هستم اما اینبار من مسئول خلق جهانی بودم که در همه ابعاد برای شخص من بود، تجربه بسیار شگفت انگیز و البته سختی بود که در دنیای بازیگری هم یک مسیر جدیدی برای من باز کرد.
به نظر شما موفق شدن در بازیگری بیشتر ملزم تجریبات شخصی و تجربی است یا خواندن و سواد آکادمیک؟
به نظر من بازیگری هم اندیشه میخواهد، هم حافظه عاطفی. بنابراین، تجربه زیست نقش مهمی دارد، اما بدون دانش، آن تجربه ناقص می ماند. مطالعه، بازیگر را وادار به تفکر میکند، بنابراین به نظر من این دو مکمل هم هستند.
فضا برای رشد جوانها در دنیای تصویر و نمایش چقدر فراهم است؟
دسترسی به ابزار تولید نسبت به گذشته بسیار سادهتر شده است؛ گوشی های هوشمند، پلتفرمهای آنلاین و شبکه های اجتماعی امکان تولید و انتشار محتوا را راحتتر کردهاند. اما رشد واقعی، صرفا به ابزار مربوط نمی شود نیازمند آموزش اصولی، فرصت تجربه درست و حرفه ای است، بزرگترین چالش برای جوانان، نبود ساختار حمایتی مشخص است؛ چه در حوزه مالی، چه آموزشی و چه قرار گرفتن در فضایی برای تجربه کردن. بنابراین اگر چه در سطح امکانات اولیه فرصتها بیشتر شده اما در سطح عمیق تر و جدی تر هنوز فاصله زیادی با یک فضای رشد پایدار و عادلانه داریم.
با توجه به اینکه شما در این فیلم، هم بازی و هم کارگردانی کرده اید، این تجربه چطور بود؟
حقیقتا همزمان بازی و کارگردانی بسیار بسیار کار سختی بود، چرا که من همیشه تجربه بازی داشتم و تمام تمرکزم معطوف به بازیگری بوده اما این بار باید به همه چیز فکر می کردم و سختی ماجرا همین بود، ولی خوشبختانه من تیم و مشاوری داشتم که واقعا جایی برای نگرانی نمی گذاشتو باید بگم ساخت این فیلم حاصل یک تلاش گروهی است و نه صرفا شخص من.
ساختن فیلم کوتاه در این دوره با توجه به سختی ها و شرایط اقتصادی چه ملزوماتی دارد؟
گرچه من اولین تجربه ام به عنوان یک فیلمساز است اما چیزی که فکر می کنم این است که ساخت فیلم کوتاه امروز، با وجود فشارهای اقتصادی و امکانات محدود کار آسانی نیست، اینکه بدانید چرا دارید این فیلم را میسازید خودش نصف مسیر را روشن می کند، با توجه به محدودیت زمان و بالا بودن هزینه ها در فیلم کوتاه هر چه تسلط به فیلم بیشتر باشد طبیعتا از سختی ها و فشارهای اقتصادی کم می کند، مدیریت پروژه و تشکیل تیم درست و همدل هم بسیار مهم است که خوشبختانه من در تجربه اول تیمی کنار خودم داشتم که تک تکشان بی نظیر بودند.
و برنامه شما برای نمایش و اکران این فیلم مخصوصا حضور در جشنواره ها چگونه است؟
در حال حاضر در مرحله تدوین نهایی هستیم و داریم فیلم را برای حضور در جشنوارههای داخلی و بینالمللی آماده میکنیم، به امید اینکه فیلم مسیر خوبی را طی کند.
گفتگو: عباسعلی اسکتی