درخشش طراحان مد و لباس ایرانی در عرصه بینالملل
- شناسه خبر: 27458
- تاریخ و زمان ارسال: ساعت
هنرمندنیوز: اگر در صنعت مد دستی دارید یا به صورت تفننی در مقالههای مربوط به آن جستجو میکنید با مفهوم «کالای لوکس» برخورد خواهید کرد. کالای لوکس تفریفی بسیط و بسیار مناقشه برانگیز است در تداول عامه به هرچیز گران و غیر ضروری اطلاق میشود. این تعریف کما بیش در فضای تخصصی نیز بر کالای لوکس مترتب میگردد.
«پاوراو شوکلا» استاد بازاریابی برندهای لوکس میگوید: کالاهای لوکس؛ کالاها و خدماتی هستند که ضروری به حساب نمی آیند و مخصوص ثروتمندان هستند. مفهوم لوکس از ابتدای تمدن به اشکال مختلف وجود داشته است. نقش آن به همان اندازه در جوامع مدرن مهم است که در امپراتوریهای غربی و شرقی باستان مهم بود.به این ترتیب که کالای لوکس تفاوت میان طبقات اجتماعی را با مختص کردن آن به طبقه خواص، بیان میکرد.
وونگ در کتاب مصرف لوکس در جوامع کنفوسیوسی و غربی مینویسد: «با افزایش «دموکراتیزه شدن» جوامع چندین دسته محصول جدید در بازار لوکس ایجاد شده است که به درستی آن را «تجمع قابل دسترس» یا «تجمل عظیم» مینامند. این نوع از تجمل یا لوکس گرایی به طور خاص برای طبقه متوسط یا به اصطلاح «طبقه مشتاق» تولید شده است لیکن از آنجا که تجمل گرایی اکنون در توده مردم پخش شده است، تعریف واژه دشوار شده است.
در استفاده از بازاریابی معاصر پروفسور برنارد دوبوئیس «لوکس» را به عنوان یک رده خاص (یعنی با قیمت بالاتر) برای ارائه در تقریبا در هر گروه از محصولات یا خدمات تعریف میکند. با این وجود – بخاطر دانش قابل توجهی که طی چند دهه گذشته جمع شده است – محققان هنوز به تعریف مشترکی در باره نرسیده اند.
بسیاری از تلاشهای دیگر برای تعریف کالای لوکس با استفاده ازپارامترهایی مانند ابعاد، کیفیت و قیمت بیان شده است یعنی محصولات با قیمت بالاتر را در هر طبقه ای به عنوان کالای لوکس محسوب میکند.
به همین ترتیب، محققان کالاها را از نظر منحصر به فرد بودن نیز مقایسه کرده اند. پروفسور کافِرِر رویکردی تجربی را اتخاذ کرده و تجمل یا لوکس گرایی را اینگونه تعریف میکند: چیزی که از طریق جلب ناگهانی تمام حواس به خود لذتی فوق العاده ایجاد میکند. اما محققان دیگر بر این باورند که تجمل گرایی باید احساس تعلق به یک گروه نخبه خاص را در شخص برانگیزد.
کالای لوکس از منظر اقتصادی کالایی است که حجم تقاضای آن با افزایش درآمد به صورت چشمگیری رشد میکند درست برخلاف کالای ضروری که تقاضای آن متناسب با درآمد است.
گفته میشود کالاهای لوکس کشش تقاضای درآمد بالایی دارند: با ثروتمند شدن افراد کالاهای لوکس بیشتر و بیشتری خریداری میشوند. این بدان معنی است که در صورت کاهش درآمد تقاضای آن کاهش مییابد.
موازنهی درآمد تقاضا با توجه به درآمد ثابت نیست و ممکن است در سطوح مختلف درآمد شاخص تغییر کند. به عبارت دیگر یک کالای لوکس ممکن است در سطح درآمد مختلف به کالایی عادی یا حتی کالای فرومایه تبدیل شود. به عنوان مثال یک فرد ثروتمند که در شروع کار اقدام به خرید خودروهای لوکس میکرده با رشد سرمایه اش دیگر خودرو برای او کالایی لوکس نیست و اقدام بخ خرید جت شخصی میکند.و خودو، هرچند لوکس را کالایی فرومایه میداند.
اهمیت اقتصادی اجتماعی
کالاهایی نیز وجود دارند که از نظر مردم لوکس شناخته میشوند، فقط به این دلیل که از نظر کیفیت یا طراحی به طرز قابل توجهی از دیگر کالاهای مشابه بهتر هستند. البته این بهتری ذاتی نیست و این کالاها صرفا بخاطر برندی که دارند خریداری میشوند.
برندهای لوکس
برای مثال آرمانی نمونه ای از مارکهای لوکس برای لباس است. مارک لوکس یا مارک معتبر برندی است که اکثر محصولات آن کالاهای لوکس است. همچنین ممکن است مارکهای خاصی را شامل شود که نام آنها با تجمل، قیمت بالا یا کیفیت بالا مرتبط است.
کالای لوکس در خاورمیانه
کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس در زمینه کالای لوکس همیشه متقاضی بودهاند و آن را نمادی از پیشرفت صنعتی میدانسته اند. البته از این نمی توان گذشت که مصرف کالای لوکس نمادی از رفاه نسبی و توزیع شده است.
هنر گویا در انحصار ایرانیان در این منطقه باقی مانده و هرجا هنر و صنعت مانند مد با هم آمیخته میشود پای ایرانیان نیز به آن باز میشود. از این جمله این هنرپروران صنعت مد آقای «بهنود جواهرپور» است که در صنعت مدلوکس خاورمیانه برای خودش اعتباری دست و پا کرده.
خاورمیانه همچنان خود را به عنوان یک قطب جهانی برای استعدادهای در حال ظهور تثبیت میکند و طراحان لباس منطقه ای در کشورهایی مانند امارات، عربستان سعودی، لبنان، کویت و بحرین از راه میرسند. این طراحان در سطح جهانی برای خود مشتریانی از میان سبلریتیهای مشهور دارند. برخی از این طراحان که به جایگاه جهانی رسیدهاند در زیر بررسی میشوند.
یوسف الجاسمی از کویت یکی از این طراحان است که مشتریانی مشهوری مانند لیدی گاگا، ماریا کری، کایلی جنردارد.
بوگوئسا از امارات متحده عربی مشتریان چون ملیسا مک کارتی، بیانسه، سوفیا بوش دارد
ناتالی تراد نیز با مشتریانی چون اولیویا پالرمو، نیکول کیدمن، کلر فوی خود را در بازارهای جهانی معرفی کرده است.
بهنود جواهر پور با مشتریانی مانند آنیلسکاپور،هارشواردان کاپور، کاریشما کوتاکاز و شاما سیکاندر از دنیای بالیوود و ژروم سانسِ فرانسوی، لوچینانو روسو ایتالیایی، نیز از ایرانیانی است که در این عرصه فعالی است.
در میان هنرمندان میلیتهای گوناگون که در خاورمیانه خود را مطرح کرده اند نامهای ایرانی جای زیادی برای رشد دارند اما گران بودن این صنعت و مشکلات اقتصادی مبتلا به جامع مانع از آن میشود که طراحان داخلی پای به این عرصه بگذارند.
بهنود جواهر پور به خاطر موقعیت و سرشناسی خود در ایتالیا که خودش پایتخت مد جهان است از میان همکاران ایرانی خود بهتر توانسته در جوامع بین المللی هنر ایرانی را عرضه کند.
پاریس با میزبانی «بنیاد بهنود» و ایتالیا با میزبانی برندِ «بهنودِ» پایگاههای خوبی برای رشد این هنر شده اند. آقای بهنود جواهرپور در حاشیه نمایشگاه مد پاریس در خصوص ارزشهای برند بهنود خود میگوید: «ماموریت ما این است که از طریق هنر خیاطی کلاسیک، سبک و ظرافت ایجاد کنیم برای مصرف کنندهی برجسته مدرن.»
برند بهنود از این جهت مهم است که یک برند با منشا ایرانی است که در سرتاسر دنیا توانسته خود را به عنوان نماینده مد و هنر خاورمیانه مطرح کند. به نظر میرسد در آیند از این برند خوش نام و خوش آتیه اخبار بیشتری در این حوزه مطرح گردد.
کارآفرینان در هر صنعتی حکم کاتالیزور انسانی برای آن صنعت را دارند. صنعت مد نیز از این قاعده مستثنی نیست. برندهها در صنعت مد برخلاف دیگر صنایع عمدتا بر پایهی نام یک فرد توسعه یافته اند. به عبارتی خلاقیت فرد است که امضای منحصر به فرد او در پای آثار تولید شده است.
طراحان مد با هدف پوشش دادن خلا یا کمبودی هنری یا صنعتی پا به عرصه مد میگذارند. یک طراح مد هنگامی که پا به صنعت طراحی مد میگذارد دیگر از قامت یک هنرمند خارج شده و باید با نگاهی صنعتی محصول هنری خود را طراحی کند. طراحی مد یک طراحی صرف روی کاغذ نیست جنس موادی که ساخته میشوند، روش تولید انبوه آن و قیمت تمام شده را نیز باید درنظر بگیرد.
کارآفرینان عرصهی مد از طراح فراتر هستند. آنها تجارت و صنعت و هنر را با یکدیگر تلفیق کرده اند تا محصولی بسازند که فرهنگ انسانها را تحت تاثیر قرار بده و هم کاربردی باشد.
موزه هنری «بهنود» که توسط کارآفرین و طراح مد معروف خاورمیانه بهنود جواهرپور پایه گذاری شده یکی از خروجیهای این طرز تلقی از کارآفرینی در صنعت مد است.
بنیاد بهنود در سال ۲۰۱۶ توسط بنیانگذار آن «بهنود جواهرپور» تاسیس شد. نیکوکاری یکی از ارزشهای اصلی مارک Behnoode است که فعالانه از موسسات خیریه در نپال و کاشان پشتیبانی میکند.
بنیاد هنری بهنود در راستای اهداف و ماموریت انساندوستانهی خود کلاسهای هنری رایگان را برای کودکان به منظور پیگیری و رشد مهارتهای خلاقانه و هنری خود برگزار میکند. بنیاد بهنود به این ترتیب فرصتی برای توسعه استعدادها، آموزش و توجه هنرمندان آینده در یک بستر جهانی فراهم میکند.
ایده اصلی تاسیس بنیاد بهنود ار سفری بنیانگذار آن به اردوگاهی در کوهپایههای اورست در کشور نپال شکل گرفت. او با دیدن شرایط بسیار سخت آب و هوایی و رفاهی کودکان و عدم دسترسی آنها به آموزش مناسب تلاش کرد از طریق تامین هزینههای مادی مورد نیاز مدرسه رفاه کودکان را تجهیز و تقویت کند.
بهنود به طور منظم به نپال برمی گشت و به پرورشگاه آموزش میداد و اکنون نیز به کودکان آموزش میدهد که چگونه تواناییهای هنری خود را طراحی و توسعه دهند. بهنود به طور متوسط ۴ بار در سال از نپال بازدید میکند و ملزومات اساسی هر سه ماه را به سازمانها ارائه میدهد.
بنیاد بهنود به دنبال آن نیست که صرفا از طریق تامین مالی کودکان را پشتیبانی کند این بنیاد به دنبال گسترش آموزش برای کودکان در سطح جهانی است.
بنیاد بهنود فعالیتهای خود را به نپال محدود نکرده و در کاشانِ ایران نیز برای کودکان مدرسه میسازد و امکانانت آموزشی فراهم میکند. بنیان گذار این بنیاد که شخصی خودساخته است و در مثلث ایران، امارات، دوبی نزدیک به ۹ شرکت تجاری در صنایع مختلف راهاندازی کرده است در نظر دارد هنر و خلاقیت را به کودکان بویژه کودکان محروم آموزش دهد تا از این طریق زندگی کاری و آیندهی شخصی آنها را متحول سازد.
از طریق اینستاگرام behnoodjavaherpour اطلاعات بیشتری در مورد او کسب کنید!