بیش از ۴۷۰۰ آموزشگاه هنری داریم
- شناسه خبر: 10199
- تاریخ و زمان ارسال: ساعت
هنرمندنیوز: این نشست با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی، داوود گنجهای، حسن ریاحی، فریماه قوام صدری، از اعضای شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری و… برگزار شد.
محمد اله یاری در ابتدای این نشست گفت: دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری به عنوان متولی اصلی ساماندهی، سیاستگذاری، الگو سازی و اجرای فرایندهای آموزش هنر در کشور است و به منظور تضمین کیفیت سطح آموزش در آموزشگاههای آزاد هنری، همچنین استفاده از توانمندترین مدرسان، سامانهای طراحی و راه اندازی کرده است.
الهیاری در ادامه گفت: فاز نخست سامانه کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاههای آزاد هنری، سال گذشته، پس از وقفهای هفت ساله در پنجم آذرماه ۱۳۹۷ به نشانی http://aes.farhang.gov.ir راه اندازی شد که بیش از ۷۵۰ نفر متقاضی در این سامانه ثبت نام کردهاند.
الهیاری همچنین گفت: متقاضیان در صورت احراز شرایط و تخصص حرفهای مربیگری در یکی از رشتههای هنری مصوب، میتوانند در آموزشگاههای آزاد هنری به تدریس بپردازند و مراجع نظارت و رسیدگی بر فعالیتهای آموزشگاههای آزاد هنری در کلیه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور نیز این کارت را در بعد نظارتی به عنوان یکی از مدارک اصلی فعالیت آموزشی در آموزشگاه قلمداد میکنند و مدرسان، برای تدریس در آموزشگاههای آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند.
حسن نصرالهی مدیر واحد سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاههای آزاد هنری گفت: با مدیریت مدیر آموزش این سایت شکل گرفته و مدت کوتاهی است که راه اندازی شده است.
تا الان ٧۵٠ ثبت نام در نسخه ابتدایی کار داشتیم که اگر مدارک آنها کامل باشد کارتهای ابتدایی صادر خواهند شد.
حسن ریاحی در ادامه برنامه گفت: خوشبختانه این روزها شاهد رخ دادن اتفاقات خخوب، برنامه ریزی شده و منظم به نفع هنرمندان در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که جای تبریک و تشکر دارد و امیدوارم از این دست فعالیتها ادامه داشته باشد.
داوود گنجهای هم گفت: چنانکه دکتر ریاحی گفت، فعالیتهای مناسبی در معاونت هنری انجام شده است. خوب است که بعد از ۴٠ سال متوجه شدیم آموزش رکن اصلی فرهنگ سازی بوده و به مانند اقتصاد نیست، مملکت ما نیاز به فرهنگ سازی دارد.
او ادامه داد: ما در ۵٠ سال گذشته مرکز فرهنگ و حفظ اشاعه را راه اندازی کردیم و امروز شاهد نتایج آن را که استادان امروزی هستند، شاهدیم.
گنجهای اضافه کرد: این روز را که مقارن با روز معلم است به خودمان تبریک می گویم و امیدوارم شاگردان آگاهی تربیت کنیم. دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری در دوره اخیر با انگیزه و فعال برای آموزش هنر تلاش میکند.
فریماه قوام صدری دیگر سخنران این برنامه نیز گفت: من یک معلم ساده هستم و قطعاً آرزوی هر معلمی همیشه پیشبرد راه آموزش بوده و هست.
در ادامه نشست، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ضمن تبریک روز معلم گفت: در امروز در موسیقی با ناهنجاری رو به رو هستیم و یا گوش مردم آسیب دیده مشکل از آموزش است چرا که آموزش از اصول بنیادی در حوزه موسیقی بشمار میرود.
او ادامه داد: بخش آموزش در تمام این سالها دغدغه ما بوده و مسئولیت آن به ما سپرده شده بود اما در اواخر دولت نهم بدون دلیل این بخش از خانه موسیقی گرفته شد و ما هرچقدر گفتگو کردیم، اعتراض کردیم و فریاد زدیم به جایی نرسید.
او ادامه داد: امروزه ما شاهد آموزشگاههایی هستیم که واجد صلاحیت نبوده و با پروانههایی که براحتی دست به دست میشود، مواجهه هستیم که باید به جد پیگیری و اصلاح شود چون جز چالشهای اصلی و جدی به شمار میرود. خوشبختانه در این دوره دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری، فعالیتهایی را برای ساماندهی آموزش هنر انجام داده است.
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم رونمایی گفت: سامانه کارت مربیان آموزشگاههای آزاد هنری کار بزرگ و اساسی است که به همت همکارانم در دفتر آموزش شکل گرفت، اگرچه بسیار دور ولی بالاخره انجام شد.
حسینی ادامه داد: هرچقدر به جلو پیش میرویم اهمیت سنگ بنای اولیه (آموزش) بیشتر مشخص میشود. آنچه مهم است ما به پدیدهای هنر میگوئیم که دلالت بر محدودیتهایی ندارد، هنر اساسیترین کارش آموزش است، در آموزش هنر ما غیر از مهارتهای هنری باید فضایی را فراگیر کنیم که هنرجویان مستعد چیزهای دیگر و مفاهیم نابتری را فرا گیرند. در نظام سنتی آموزش هنر به خصوص هنرهایی که در زیست بوم ما ریشههای عمیق دارند، مهیاسازی هنرجو از اهم مسائلی بود که به آن پرداخته میشد؛ در آن نظام پس از سالها اتفاقی که میافتد آموختنی است که به تأیید خواص و اقبال عام میرسد و خود هنرجو به عنوان استادی میرسد.
حسینی اضافه کرد: نکته مهم در این جهان تجربه شده اقبال عام به هنرجویی بود که استاد شده بود و این اقبال به معنای عوام پسندی نبود، حاصل چنین تربیتی این میشد که وقتی به اثر هنری میرسیدیم، فرآیند هنری را در روح و جان آن میدیدیم و با دیدن یک تابلوی نقاشی، خط و یک قطعه موسیقی سلوک این اثر را میدیدیم که محصول یک نظام آموزشی پیچیده و تجربه شده بود.
او تاکید کرد: توسعه انسانی و رشد شهرنشینی موجب شده که نیاز کمی افزایش پیدا کند و دیگر تاب و طاقت در آموزشهای سینه به سینه نباشد. دشواری و سختی در حوزه آموزش هست اما به مدد استادان میشود بر دشواریها پیروز شد.
معاون امور هنری در ادامه گفت: امروز بیش از چهار هزار و ۷۰۶ آموزشگاه هنری داریم که از این تعداد دو هزار و ۴۰۱ آموزشگاه در حوزه تجسمی، ۱۵۰ آموزشگاه در حوزه هنرهای نمایشی و ۱۸۰۰ آموزشگاه هنری موسیقی و تعدادی آموزشگاه در زمینه هنرهای سنتی داریم. وقتی درباره صلاحیت تدریس هنر سخن میگوئیم مراد تنها آموزش موسیقی نیست بلکه تمامی هنرهاست.
وی افزود: افزایش کمی و توسعه فضای آموزشی منجر به این میشود که به اقتضای زمان پیوندی بین داشتهها و نیازهایمان برقرار کنیم هر چقدر این پیوند استوارتر باشد حاصل آن بی فایده نخواهد بود و اگر اقدام نسنجیده باشد، گرهی بر گرههای پیش از خود افزوده ایم.
این سامانه گامی در راستای دولت الکترونیک و شفافیت فرآیندها و مجوزها و متعلق به تمام رشتههای هنری است. بزرگترین سرمایه کشور ما سرمایه فرهنگ و هنر است که ما موظف هستیم این میراث را در اختیار نسل آینده قرار دهیم و هر چقدر بتوانیم این میراث را اصیلتر به نسل بعد برسانیم، آیندگان ما خوشنودتر خواهند بود.
در ادامه از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاههای آزاد هنری رونمایی شد.