تلویزیون بر سر مخاطبش کلاه می گذارد!
- شناسه خبر: 47867
- تاریخ و زمان ارسال: ۵ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۸

هنرمندنیوز: کیوان کثیریان منتقد و کارشناس رسانه درخصوص دروغ های اخیر رسانه ملی و اینکه این مسئله تا چه میزان می تواند کارکرد مخرب اجتماعی داشته باشد و اعتماد بین مردم و رسانه ملی را مخدوش کند گفت:این موضوع کاملا اعتماد مردم را از رسانه سلب می کند و این مسئله مدت هاست که در رسانه وجود دارد. در گذشته اگر چیزی از روزنامه و یا تلویزیون پخش می شد به منزله اثبات بود و اگر فردی قصد داشت دانشی را به فرد دیگری منتقل کند با استناد به تلویزیون و روزنامه حرفش را می زد اما وقتی بارها اطلاعات غلط از تلویزیون به مخاطب منتقل می شود طبیعی است که اعتماد مخاطب را از دست می دهد و دیگر نمی توان به حرف هایی که تلویزیون می زند استناد کرد.
وی گفت: همیشه از رسانه به خصوص رسانه فراگیری مانند تلویزیون انتظار می رود تا از افراد کاربلد و مسلط بهره ببرد اما وقتی رسانه از مخاطب عقب می ماند به خصوص درحال حاضر که فضای مجازی و اینترنت در دسترس همه ی افراد است دیگر نمی توان از تلویزیون به عنوان رسانه ای مستند یاد کرد و این رسانه حتی بدون آن که از صحت خبر مطمئن شود به سراغ گزارش گرفتن می رود و آن را پخش می کند. بعضی از دروغ ها هم عامدانه است مانند مسئله ی کارشناس هندی و درواقع با این کار انگار رسانه بر سر مخاطب کلاه می گذارد و یا تصور می کند هنوز مانند گذشته تنها منبع اطلاعاتی است و مخاطبان نمی توانند در کسری از ثانیه به اطلاعات درست دست پیدا کنند و متوجه این دروغ بزرگ شوند
کثیریان اظهار داشت: دروغ گویی و عدم صداقت علاوه بر بی توجهی به اصول خبر و گزارش باعث می شود اعتماد بین مردم و رسانه ملی مخدوش شود و تلویزیون همچنان حاضر نیست تا دست از این دروغ گویی هایی که تعدادشان آنقدر بالاست که نمی توان آن ها را شمرد، بردارد و در حال حاضر افرادی در این رسانه مشغول به فعالیت هستند که یا رسانه را نمی شناسند و یا اشراف کامل به آن را ندارند به همین علت تصور می کنند هر چه بگویند مخاطب باور می کند. این میزان و حجم از دروغ گویی واقعا در این سال ها بی سابقه بوده است و هر روز هم ادعای تلویزیون بیشتر می شود و علاوه بر اینکه بر تلویزیون نظارت دارد می خواهد بر روی پلتفرم ها و نمایش خانگی هم نظارت کند. از نظر من اگر توانایی نظارت را دارد ابتدا باید از این دروغگویی ها جلوگیری کند اما این مسئله نشان دهنده ی این است که تلویزیون نه مخاطبش و نه موضعش را می شناسند و تصور می کند جامعه و مردم ابله هستند.