گفتگوی «هنرمند» با «نیکان ابراهیمی»، آهنگساز و تنظیمکنندۀ موسیقی:
توجه به علاقههای مردم هنرمند را جاودانه میکند/پرهیز از رفیقبازی مردم را با رسانه رفیق میکند
- شناسه خبر: 64101
- تاریخ و زمان ارسال: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۹
هنرمندنیوز: نیکان ابراهیمی،ِ آهنگساز و تنظیمکننده در گفتگو با «هنرمند»، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشستهای تعاملی میان ترانهسرایان در کشور، با اشاره به این نکته که در این دست از نشستها با تبادل تجربه میان ترانهسرایان کشور، سطح ترانه ارتقاء پیدا میکند، گفت: «ترانه، به تنهایی نمیتواند ترانه باشد، ترانه در ذات، شعر است و زمانی که یک موسیقی روی آن میآید به ترانه مبدل میشود و این یعنی شعری که بتوان روی آن موسیقی گذاشت ترانه نام دارد.»
وی در ادامه، با بیان این نکته که رخدادهای مشترک تبادل نظر در قالب نشستهای شعر و ترانه میتواند زمینهساز فعالیت بیشتر ترانهسرایان باشد، افزود: «جای خوشحالی و خرسندی است که امروز، ترانهسرایانی را جمع ترانهسرایان مطرح کشور میبینیم که شاید از پیش نام آنها نشنیده باشیم، اما ترانههایی بسیار خوب و قوی دارند و آثار قوی و ارزشمندی مینویسند.»
ابراهیمی، پیرامون تعدد ترانه در سالهای اخیر یکی از مسائلی است که رشد چشمگیری داشته است و در عین این که امروز ترانهسرایان بسیاری در کشور وجود دارند که ترانههای خوبی مینویسند، اما این جنس از ترانه نوشتن را میتوان به نوعی، ادای دیگری را درآوردن دانست، ادامه داد: «در برههای از زمان، برخی از افراد مانند روزبه بمانی وجود داشتند که حرکتهای جالبی را در ترانه انجام دادند، اما پس از او، همه تلاش کردند تا مثل روزبه بنویسند و امروز، وضعیت ترانه، به گونهای پیش رفته است که هیچ کس نمیآید شخصیت خود را در ترانه برای مخاطب رو کند، اما در عین حال نباید فراموش کرد که در نسل جدید چنین اتفاقی نیفتاده است و کسانی هستند که با دیدی متفاوت در حوزۀ ترانه قدم میگذارند.»
وی، با اشاره به این نکته که در نسلهای گذشته و آثار بزرگان موسیقی یک نوع عرق خاص به ترانه وجود داشت، اما امروز، این ویژگی وجود ندارد و همۀ اهالی موسیقی با تفکری باز فعالیت میکنند، اضافه کرد: «امروز باید به این نکته اذعان داشته باشیم که شعر و موسیقی در حال پیشرفت است و اگر سیستم به سمت و سویی حرکت کنند که فرصت را برای پیشرفت باز کند، اتفاقات بسیار خوبی در حوزۀ موسیقی و ترانه خواهد افتاد.»
این آهنگساز کشورمان، با بیان این امر که بسیاری از ستارگان موسیقی در حوزۀ پاپ در میانۀ سالهای دهههای ۷۰ و ۸۰ خوش درخشیدند و این امر، به این علت بود که این خواننده تنها به دنبال این بود که ببیند مردم چه دوست دارند، اظهار داشت: «بسیاری از خوانندگان امروزی، تنها به مارکت و فروش فکر میکنند و عدم تمرکز بر روی مارکت موسیقی نیز میتواند از دستۀ مسائلی باشد که هنرمند موسیقی را به سمت و سوی ماندگاری سوق دهد.»
ابراهیمی، با بیان این که امروز با مطرح شدن کلمۀ «تهیهکننده» در حوزۀ موسیقی، ذهن به سمت و سویی میرود که فرد تنها هزینه میکند و یک اثر تولی میکند، تصریح کرد: «امروز بسیاری از خوانندگان، زمانی که به سراغ آهنگسازان میروند، از آنها میخواهند در سمتوسویی حرکت کنند و جنسی از موسیقی را به مخاطب ارائه کنند که مردم دوست دارند و در عین این که در یک سیکل خاص کار میکنند، کاملاً تحت نظر کسی هستند که یک نوع از تفکر را به آنها دیکته میکنند.»
وی، در پایان با تأکید بر این مفهوم که رسانهها باید به سمت و سویی حرکت کنند که در انتشار مطالب، از رفیق و رفیقبازی دوری کنند، خاطر نشان کرد: «امروز شاید کسانی باشند که در حوزۀ موسیقی آثاری را به شکلی بسیار بد ارائه میکنند و ما هم از رسانهها میخواهیم که حتماً لازم نیست که بنویسید این دست از آثار خیلی بد ارائه شده است، اما ننویسید که این اثر، خوب بوده است و این خواننده مثلاً اثری خوب را به مخاطب ارائه کرده و خوب خوانده است.»
ابراهیمی، یادآور شد: «اگر رسانه از رفیقبازی پرهیز کند و با مردم صاف و صادق باشد، مردم نیز به او اعتماد خواهند کرد.»
«امین کردبچه چنگی»