کمک هوش مصنوعی به تولید آثار باکیفیت هنرمندان
- شناسه خبر: 71933
- تاریخ و زمان ارسال: ساعت
هنرمندنیوز: به گزارش خبرنگار هنرمند؛ این سمینار در قالب نشست تخصصی با سخنرانی استادان دکتر محسن سلیمانی؛ پژوهشگر، استاد دانشگاه و رئیس موزه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع)، دکتر کیارش زندی، فرخ یکدانه، بابک نکویی و جمال رحمتی با محوریت شیوههای به کار بردن افکتها و انیمیشنهای دیجیتال… و انتقال تجربههای شخصی برگزار شد.
دکتر محسن سلیمانی؛ پژوهشگر، استاد دانشگاه و رئیس موزه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) در آغاز این نشست ضمن خیر مقدم به تشریح اهداف و عملکرد موزه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) پرداخت و در خصوص رویدادها و نشست های تخصصی هفتگی و ماهانه این موزه گزارشی ارائه داد.
در ادامه ایشان با بیان این مطلب که مهارتهایی که طی این نشست و نشست های مشابه به شرکت کنندگان معرفی میشود در نهایت آنها را ترغیب خواهد کرد که بتوانند هم به صورت حرفهای و هم بهصورت مستقل و آزاد با مؤسسههای طراحی، شرکتهای ساخت بازیهای رایانهای و آژانسهای تبلیغاتی همکاری نمایند و اینکه موزه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) علاوه بر معرفی آثار فاخر و تاریخی در آگاهی بخشی ارزشهای دینی و مذهبی مخاطبان خود با ایجاد فضاهای هنری و نمایشگاههای دورهای نیز در حال ارایه خدمات فرهنگی هنری به علاقمندان است.
در شروع نشست دکترکیارش زندی؛ عضو هیات علمی دانشگاه سوره و با عنوان کارشناس مجری و سخنران اصلی، در مورد «عنوان بندی» ایراد سخن داشت و گفت: « تیتراژ دریچه ورود به فیلم است که باعث می شود با آن وارد جهان دراماتیک شویم. تیتراژ فیلم و سریال هایی که در جهان تقریبا عمری همپای سینما دارد».
همچنین ایشان با تحلیل طراحی تیتراژ با مثال کارتون پلنگ صورتی به تبیین تولید تیتراژ پرداخت به این مفهوم که وقتی کار جدیدی تولید می شود می تواند حتی مانند تیتراژ این کارتون، بعدها مستقل ادامه حیات دهد و عنوان بندی آن کم ارزش تر از خود فیلم نیست.
در ادامه دکتر زندی به تاریخچه عنوان بندی پرداخت و ورود فیلم و تصویر را مطرح کرد، این پژوهشگر گفت: «آغاز فیلم از پلاکارد یا سردر سینما شروع می شود و عنوان بندی نیز تیغ دولبه است، اگر عنوان بندی ضعیف باشد نمی توان فیلم قوی را هم انتظار داشت. تیتراژ به کوتاهی موضوع را روایت می کند و قرار نیست تمام فیلم را تعریف کند و قرار نیست بیننده در اوایل فیلم از تمام ماجرا با خبر شود».
درادامه ایشان با تشریح تاریخچه گرافیک گفت دهه چهل و پنجاه خورشیدی بی ینال تهران به شدت دنیای تصویر سال های آن دوره را تغییر داد، در آن دوره نسلی رشد می کند که لحن و گفتمان تصویری را تغییر می دهد مانند محسن دولو در دهه چهل ، علی اکبر صادقی از چهره های شاخص از کانون پرورش فکری ایران، صادق بریرانی، سهراب سپهری، منوچهر شیبانی ویا اسفندیار احمدیه که پدر انیمیشن ایران است. در واقع این اساتید پیشکسوت گرافیک متحرک ایران را شروع کردند. در دوره بعد فرشید مثقالی و قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، عباس کیارستمی و شیشه گران از حوزه هنری تاثیر زیادی روی هنر گرافیک داشته اند. در ادامه دکتر زندی بخشی از تیزر فیلم مختارنامه و فیلم دلیران تنگستان را به عنوان دو فیلم حماسی در سالن برای حاضرین در جلسه پخش کرد.
جمال رحمتی؛ فیلمساز طراح و کارگردان انیمیشن، در شیوه و چگونگی کارگردانی انیمیشن، تفکرات سازنده آن و سناریو نویسی در این حوزه مطالبی را به صورت عمیق مطرح کرد.
ایشان با طرح موضوع روایت گری در انیمیشن به این نکته اشاره کرد که در تولید کارتون ما با یک فریم شروع می کنیم و تدریجی به کلیت داستان می رسیم و در نهایت به یک انیمیشن و در این فرایند شما در واقع یک کارگردان هستید اما فیلمی تهیه نکرده اید.
بابک نکویی؛ استاد دانشگاه و موسس استودیو گنبدکبود دیگر استاد حاضر در جلسه به طرح موضوع هوش مصنوعی در جریان تولید محتوا انیمیشن پرداخت و یادآوری کرد علی رغم از بین رفتن تعدادی از شغل ها در این عرصه، هوش مصنوعی توانسته بر اساس نیاز های هنرمندان به آنان کمک نماید. این امکان می تواند کیفیت تولید هنرمندان این رشته را بالاتر برده و امکانی به وجود آورد تا با توان هوش مصنوعی و فن آوری های نوین هم در درآمد زایی و هم در بازاریابی جهانی موفق تر عمل کنند.
استاد فرخ یکدانه؛ عضو هیات مدیره انجمن صنفی انیمیشن دیگر کارشناس حاضر در نشست موضوع «کارگردانی انیمیشن کودک» را ارایه نمود و گفت علی رغم اینکه خیلی ها فکر می کنند این هنر، کار ساده ای است، با طرح روند و مراحل پیش تولید و پسا تولید انیمیشن با طرح روند و مراحل پیش تولید و پسا تولید به پاسخ به این برداشت پرداخت. ایشان با بیان این مسئله که کارگردان مسئول چهار یا پنج مرحله در روند تولید اثر هنری خودش است، به تیببن این مراحل پرداخت، آقای نکویی مراحل را به شرح زیر تقسیم نمود: «بخش اول: فیلم نامه است که دارای ویژگی خاص در حوزه کودک و یا خردسال است که حاصل تجربه از دیدن فیلم و داستان در حوزه کودک است. بخش دوم: دیالوگ است که فرهنگ کلامی است، مانند به کار بردن اسم خاص و ارتباط برقرار کردن با گروه سنی که کار مقبول تر باشد. بخش سوم: دکوپاژ که همان معنی تقطیع کردن را دارد. در متن دکوپاژ باید رعایت شود، کلیات نوشته می شود و این گروه تولید هستند که بخش های مختلفی را تقسیم بندی و درجه بندی می کنند. مرحله بعدی که بسیار مهم است بخش چهارم: میزانسن است که کارگردان و عوامل باید بتوانند برمبنای دانش خود خروجی قابل قبولی را درک و طراحی و اجرا نمایند. بخش پنجم: تدوین، آخرین مرحله است که در تولید به آن می پردازیم، یعنی تمام فعالیت هایی که در یک بازه زمانی رخ داده و انجام شده است، همگی در تدوین به ترتیب روایت ترکیب و خروجی مورد نظر از آن حاصل خواهد شد«. نکته مهمی که در خصوص انیمیشن های سه بعدی ترجیحا برای گروه سنی نوجوان و بزرگسال با انیمیشن های دوبعدی برای کودکان تولید می شود قابل تامل و بررسی است این است که گاهی اوقات انیماتورهای سه بعدی فکر می کنند کار کودک آسان و سهل تر است در حالیکه باید عنوان داشت به لحاظ روانشناسی برای کودک مدت زمان اجرا بسیار مهم است که از دو دقیقه و نهایت تا هشت دقیقه او را وادار به نشستن پای تصویر می کند و گذشت زمان برای این سنین با افراد بزرگسال بسیار متفاوت است.
بابک نکویی؛ استاد دانشگاه و موسس استودیو گنبدکبود دیگر کارشناس حاضر در جلسه به طرح موضوع هوش مصنوعی در جربان تولید محتوا انیمیشن پرداخت و یادآوری کرد علی رغم از بین رفتن تعدادی از شغل ها در این عرصه، هوش مصنوعی توانسته بر اساس نیاز های هنرمندان به آنان کمک نماید.
این نشست با پرسش و پاسخ مخاطبان و تقدیر از اساتید حاضر در جلسه، پایان یافت.