هوش مصنوعی؛ فرشته نجات یا هیولای تخریبگر؟!
- شناسه خبر: 88861
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۵:۲۸

سرعت تغییرات دنیا با ورود هوش مصنوعی به صنایع مختلف غیر قابل چشم پوشی شده است؛ این پدیده که عمر استفاده عمومی از آن چندان زیاد نیست، جای پای خود را صنایع و حوزههای مختلف با سرعت باز میکند و حالا دیگر نزدیک به دو سال است که به شکل تجاری در دنیای ارتباطات نیز به کار گرفته میشود.
به گزارش هنرمندنیوز: اما شما تاثیر پررنگ شدن نقش و کاربرد هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی را در سال ۲۰۲۴ چطور میبینید؟
به نظرتان بزرگترین تغییراتی که این موج قدرتمند با خود به همراه میآورد چیست و بزرگ ترین چالشهایی که باید مهیای روبرو شدن با آن باشیم کدامند؟
حالا که هوش مصنوعی دارد سایه خود را روز به روز در صنایع بیشتری میگستراند، ما فعالان حوزه ارتباطات باید از تقویت نقشش در حوزه فعالیتمان خوشحال باشیم یا نگران؟
هوش مصنوعی فرشته نجاتی است که سرعت، بهره وری و خلاقیت را در روابط عمومی چندبرابر میکند و قفل محدودیتهای ذهن و دانش انسانی را از دستان از حوزه باز میکند یا هیولایی است که با بیکار کردن هزاران فعال این عرصه، خلاقیت، اخلاقیات و تفکر استراتژیک را از این حوزه حذف خواهد کرد؟
شکی نیست که در دنیای امروز روابط عمومی و ارتباطات که با سرعت عجیبی شاهد تغییرات گسترده است، بکارگیری هوش مصنوعی یک دوره گذار را پدید آورده؛ از زمان معرفی چت جی پی تی در سال ۲۰۲۲، تاثیر هوش مصنوعی بر این حوزه به شدت رشد پیدا کرده و شکل همه فعالیتهای فعالان روابط عمومی و ارتباط با ذینفعانشان را دچار تغییر کرده است.
حالا هرچه در سال ۲۰۲۴ بیشتر پیش میرویم، بیشتر مشخص میشود که نقش هوش مصنوعی در چشم انداز آینده روابط عمومی پررنگتر از قبل میشود که این موضوع، هم فرصتها و هم چالشهای بیشتری را پیش روی این صنعت قرار میدهد.
امروز در دنیا هوش مصنوعی از سوی خیلی از آژانسهای روابط عمومی با هدف تقویت عملکرد در حوزه خلق ایدههای جدید و اجرای فرایندهای مختلف به کار گرفته میشود.
فعالان این حوزه به شکل گستردهای از فناوری هوش مصنوعی برای اجرای اموری همچون خلاصه کردن محتوا، انجام تحقیقات و جستجوهای عمقی و البته سرعت بخشیدن به فرایند تولید محتوا استفاده میکنند.
پیشبینی میشود که که در سال جاری، آژانسهای روابط عمومی در سراسر دنیا همچنان به استفاده رو به رشدشان از هوش مصنوعی ادامه خواهند داد و اکنون تمرکز بیشترشان را در استفاده از این فناوری برای تحلیل دادهها، تحلیل ترندها و پیشبینی از آینده قرار دادهاند.
دنیای ارتباطات نسبت به هوش مصنوعی خوش بین است و میخواهد بداند چطور هوش میتواند فرایندهای روابط عمومی را متحول کند.
دنیایی از سئوال و ابهام
در میانه چنین تغییرات عمیقی، اطلاع از نوع نگاه و رویکرد دیگر فعالان این عرصه در دنیا و کشورهای توسعه یافته شاید سرنخهایی را دراختیار ما بگذارد که از حالا خود را باید برای چه تغییرات و چه چالشهایی آماده کنیم.
اخیرا پایگاه اینترنتی کام پرو در گفت و گو با متخصصان و فعالان روابط عمومی با جمع آوری نظرات آنها درباره تاثیرات قابل انتظار بکارگیری بیش از پیش هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی در سال ۲۰۲۴ به یافتههای جالبی دست پیدا کرده و علاوه بر این، پیشبینی این افراد درباره مهمترین تحولات و موانع پیش روی متخصصان روابط عمومی نیز مورد پرسش واقع شده که نگاهی به این موارد، درک دقیق تری از وضعیت امروز دنیای روابط عمومی در مواجهه با هوش مصنوعی در اختیار ما قرار میدهد.
هرچه استفاده از هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی سرعت میگیرد، چالشهای مهم تری پیش رو قرار میگیرند که باید برای آنها تدبیری داشت.
یک نگرانی که توسط فعالان روابط عمومی نیز مورد اشاره قرار گرفته، این است که ممکن است محتوای تولید شده هوش مصنوعی برمبنای اطلاعاتی باشد که دیگر اعتبارشان را از دست دادهاند یا اصطلاحا تاریخ آن منقضی شده است که چنین موضوعی منجر به تولید اطلاعات غلط یا حداقل غیردقیق توسط هوش مصنوعی میشود.
مثلا به این فکر کنید که تنها در شش ماه گذشته چقدر اتفاقات جدید به وقوع پیوسته؛ چطور باید انتظار داشته باشیم که چت جی پی تی و سایر برنامههای هوش مصنوعی محتوای دقیقی تولید کنند اگر که این ابزارها با اطلاعات تاریخ مصرف گذشته و بیات به عنوان مواد اولیه تولید محتوا سر و کار داشته باشند.
علاوه بر این، مسایل حقوقی و اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی مثل نگرانیها درباره امنیت اطلاعات خصوصی و مالکیت معنوی همچنان یک چالش باقی خواهد ماند.
مساله مهم بعدی است که بدون شک تاثیر هوش مصنوعی بر این صنعت منجر به تغییرات عمدهای در نقش فعالان روابط عمومی خواهد شد.
با افزایش توانایی هوش مصنوعی در تولید محتوای پی آر مثل بیانیههای خبری، وایت پیپرها و پروپوزالها، ممکن است نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا با تغییر فضای ماموریت کاری اصلی خود از “نوشتن” به بازنویسی و ادیت پیش نویسهای تولید شده توسط هوش مصنوعی روبرو شوند.
در این صورت “هنر نوشتن” ممکن است با افزایش نقش هوش مصنوعی در اکثر جنبههای تولید محتوا، تبدیل به یک هنر از دست رفته شود که در خاطرات دور به یاد آورده شود، همانطور که علم محاسبات ریاضی با ورود کامپیوتر، حالا دیگر به یک واحد درسی تقلیل پیدا کرده است.
هوش مصنوعی واقعا عامل انسانی را حذف میکند؟
با این دست فرمان، این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی نه تنها جای تولیدکنندگان محتوا را تنگ کند، بلکه سایر حرفهها را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد؛ چیزی که در نهایت نقش “تفکر” نیروی انسانی را محدودتر خواهد کرد؛ هرچند همچنان اهمیت نظارت و تفکر تحلیلی و انتقادی توسط انسان برجای خود باقی است تا این موضوع را تضمین کند که هوش مصنوعی خود را با ارزشها و اهداف انسانی تطبیق خواهد داد.
اما هوش مصنوعی حیطه تفکر را از آن خود خواهد کرد و حتی شاید بخش خلق و ایده پردازی را نیز تسخیر کند.
خیلی از فعالان روابط عمومی هوش مصنوعی را ابزاری قدرتمند برای تقویت تولید محتوا، ساده سازی جریان کار و سنجش میزان تاثیر اقدامات روابط عمومی ازطریق تحلیلهای پیشرفته میدانند.
با این حال بر اهمیت این که فعالان عرصه روابط عمومی باید در دنیای سراپا تغییر این صنعت، چابک عمل کنند تا خود را با روند نغییرات همسو کنند هم تاکید دارند.
با جا بازکردن هوش مصنوعی در امور اجرایی روابط عمومی، حفظ شفافیت، اعتبار منبع و یکپارچگی اطلاعات به یک اولویت جدی تبدیل شده است.
چشم انداز قانون گذاری در این عرصه نیز درحال تغییر است، بنابراین فعالان عرصه روابط عمومی باید برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، اطلاعات خود را از قوانین و مسئولیتهای جدید در این حوزه بروز نگه دارند.
بررسی سابقه تاریخی ورود تغییرات فناورانه در دورههای گذشته، میتواند به ما کمک کند که تاثیر هوش مصنوعی بر صنایع مختلف را با پیشرفتهای فناورانه پیشین مقایسه کنیم. صنعت روابط عمومی که پیشتر، از فناوریهای موج دوم یا سوم استفاده میکرد، حالا از اهرم هوش مصنوعی استفاده میکند تا در دوران مدرن نیز رقابت پذیری خود را حفظ کند.
درحالیکه هوش مصنوعی میتواند در حوزه جمع آوری و تحلیل اطلاعات کمک شایانی داشته باشد، هنوز نمیتواند جای خالی خلاقیت و دادههای استراتژیکی که انسان در این عرصه تامین میکند را پر کند.
به زبان دیگر هوش مصنوعی امروز میتواند نسخه اولیه یا پیشنویس از یک بیانیه مطبوعاتی را تهیه کند، یک پروپوزال قابل قبول برای مشتریان جمع و جور کند و حتی ظرف چند ثانیه لیستی از مخاطبان هدف را تولید کند، اما زودتر که صفر تا صد یک فرایند را در اختیار این پدیده جدید قرار دهیم.
عضوی از جعبه ابزار خلاقان!
برخی فعالان روابط عمومی در دنیا، سال ۲۰۲۴ را سالی میدانند که در آن هوش مصنوعی دیگر تنها به عنوان یک ابزار صرف یا امکانی قابل چشم پوشی شناخته نخواهد شد و به بخشی ارزشمند از جعبه ابزار فعالان خلاق حوزه روابط عمومی بدل میشود.
با این دیدگاه، قرار نیست که هوش مصنوعی جای افراد حرفهای و مشاغل آنها را بگیرد، اما منجر به سادهسازی حجم انبوه کارها میشود و سرعت و میزان خلاقیت را از طریق ابزارهایی همچون یادداشت بردار، ابزار تقلید صدا، دیپ فیک و سایر ابزارهای تولید محتوا تقویت میکند.
حالا میشود از چت جی پی تی به عنوان عضو مهمی از جلسات طوفان فکری استفاده کرد یا از میدجرنی برای خلق تصاویری استفاده کرد که در انبار هیچ کدام از سایتهای تامین کننده تصویر دنیا پیدا نمیشود.
به عنوان جمع بندی میشود گفت که رشد چشمگیر استفاده از هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴، همراه با تغییرات و همزمان چالشهایی جدی برای فعالان حوزه روابط عمومی خواهد بود.
درحالیکه هوش مصنوعی فرصتهای بینظیری را برای افزایش بهره وری و کارامدی در این حوزه پیش روی فعالان این حوزه قرار میدهد، همچنان نگرانیهایی درباره دقت عمل، حریم خصوصی دادهها و تعدیل مشاغل را نیز ایجاد کرده است.
فعالان روابط عمومی باید خود را با این تغییرات تطبیق دهند و سعی کنند توازنی بین استفاده از امکانات هوش مصنوعی و زنده نگهداشتن نقش حیاتی عامل انسانی در خلاقیت، استراتژی و نظارت اخلاقی در دنیای سراپا تغییر این صنعت برقرار کنند.