نجات از دام یکنواختی
- شناسه خبر: 88886
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۱:۵۶

علی طاهرفر با بهره گیری از شوخی های موقعیتی، شخصیت پردازی متنوع و داستانی ساده، در پی خلق لحظاتی مفرح و سرگرم کننده برای بیننده است. هر چند در برخی موارد، این تلاش با چالشهایی همراه شده و سریال به طور کامل از این آزمون سربلند بیرون نیامده است.
حضور بازیگران با تجربهای چون محمدرضا هدایتی، شهره سلطانی، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی و محمد نادری، بخش مهمی از بار کمدی سریال را به دوش می کشد. همچنین توانایی کارگردان در فضاسازی و بازآفرینی حس و حال دهه شصت یکی از نقاط قوت اثر محسوب می شود و نقش مهمی در القای حس نوستالژی به مخاطب ایفا می کند.
با این حال، سریال در برخی قسمتها با ضعفهایی در فیلمنامه مواجه است. شوخی های تکراری، کش آمدگی در روایت و دیالوگ هایی که گاه رنگ و بویی شعاری یا تصنعی به خود می گیرند، از جمله چالشهایی هستند که ارتباط عاطفی مخاطب با اثر را کاهش میدهند. در برخی سکانس ها نیز ریتم کند روایت، بیش از آن که از ساختار فیلمنامه ناشی شود، به شیوه اجرا مربوط است.
در این میان، نقش تدوین در حفظ انسجام و جذابیت اثر پررنگ است. میتوان گفت آنچه قول مردونه را از افتادن در دام یکنواختی نجات داده، تدوین هوشمندانه و حرفه ای آن است. برش های دقیق، ریتم بندی حسابشده و استفاده مناسب از زوایا و فواصل زمانی، باعث شده حتی در لحظاتی که فیلمنامه از کشش لازم برخوردار نیست، روایت همچنان روان و جذاب باقی بماند.
منوچهر صانعی، تدوینگر این اثر، با سابقه موفق خود در سریال «تانکخورها»، بار دیگر توانسته با درکی درست از لحن کمدی و ابزارهای فنی تدوین، نقشی کلیدی در موفقیت ساختار روایی ایفا کند. در قول مردونه، تدوین نه تنها با فضای طنز سریال هماهنگ عمل میکند، بلکه به شکل گیری ضرباهنگ مناسب و تقویت لحظات طنز کمک کرده است. اگر این بخش با دقت و کیفیت پایین تری انجام میشد، احتمالاً سریال در دام یکنواختی و کندی گرفتار میشد.
اگر چه «قول مردونه» از حیث فیلمنامه و شوخی های روایی با کاستی هایی رو به رو است، اما کارگردانی و تدوین، نقش مؤثری در حفظ ریتم و فضای طنز، ایفا کرده اند تا سریال همچنان برای مخاطب قابل تماشا باقی بماند.
در نهایت، قول مردونه با وجود نقدهایی که به آن وارد است، موفق شده نظر بخش قابل توجهی از مخاطبان را جلب کند و جایگاه خود را در جدول پربیننده های تلویزیون تثبیت نماید، تا بار دیگر ایرج محمدی تهیه کننده پر سابقه سینما و تلویزیون، اثر مخاطب پسند دیگری را به کارنامه خود اضافه کرده باشد. این سریال با تلفیق فضای نوستالژیک، بازیهای قابل قبول و تدوینی هوشمندانه، نمره قبولی را دریافت کرده و به یکی از آثار موفق این روزهای تلویزیون تبدیل شده است.
«عباسعلی اسکتی»