فعالیت گروه «روناک» بهدوراز تعصبات قومی و منطقهای/ همه ایرانی هستیم
- شناسه خبر: 42932
- تاریخ و زمان ارسال: ساعت
هنرمندنیوز: علیمحمدی در این گروه با الهام از عناصر شنیداری موسیقی بومی ایران قطعاتی را بازسازی و بازخوانی کرده و نغمههای اصیل و کهن موسیقی مقامی ایران را به شیوهای نو در حوزه موسیقی معاصر ایران به خدمت گرفته است.
این گروه با پوشش اقوام گوناگون ایران و متشکل از خانمها و آقایان به اجرای آواهای مناطق مختلف ایران میپردازد. گروه روناک (نواحی ایران) تاکنون کنسرتهای بسیاری را در خارج از ایران و در کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، مالزی، دوبی، بحرین، کویت، ترکمنستان، آلمان، روسیه و… برگزار کرده است. آواهای گیلکی، کردی، لُری، بندری، عربی و…. آلبومهای موجود در بازار این گروه محلی است.
کیوان علیمحمدی سرپرست، خواننده و نوازنده گروه «روناک» در گفتگو با هنرمند درباره فعالیتهایشان توضیح داد.
*شکلگیری گروه «روناک» بر چه پایه و اساسی بود، چگونه این گروه جمعآوری شد و ایده اصلی آن از کجا نشات گرفت؟
با توجه به کمرنگ شدن موسیقی اقوام ایرانی، به این باور رسیدم که گروهی از اقوام ایرانی همراه با پوشش محلی اقوام تشکیل دهم
و با تحقیقات فراوانی که از موسیقی اقوام داشتم، در سال ۱۳۸۰ با دعوت از خوانندگان و نوازندگان اقوام ایران، گروهی را به نام «روناک نواحی ایران» تشکیل دادم. فکر میکنم موسیقی اقوام ایرانی پر از فرهنگ، آدابورسوم اجتماعی مردم شریف ایران است که در برخی موارد نادیده گرفتهشده است . گروه «روناک» ، به دلیل علاقه شخصی من به موسیقی ملل و موسیقی نواحی مختلف ایران شکل گرفت. فرهنگ و آداب هر قوم و هر ملتی را میتوان در لابلای نتها و ملودیهای شیرین هر ناحیه جستجو کرد و حتی در لابلای رنگها و فرم لباسها و حتی زیورآلاتی که برای لباسها استفاده میشود. در میان همه اینها، فرهنگی غنی نهفته است که من سعی داشتم آنها را بیرون بکشم و به مردم تقدیم کنم. امید که توانسته باشم گامی هرچند کوچک بردارم.
*پرداختن به موسیقی نواحی با توجه به حساسیتهای قومی، کار چندان راحتی نیست، با این تعصبات و حساسیتها چگونه کنار آمدید؟
به دلیل همین حساسیتها، من از تمام خوانندگان معروف هر منطقه در اجرای قطعاتم استفاده کردم تا این تعصبات به وجود نیاید. خیلی سعی کردم تا خدایی نکرده موسیقی گروه «روناک» موجب تفرقهافکنی و حساسیتهای قومی و منطقهای نشود. برای همین توجهی که نسبت به قومیتها داشتم، هرگز اتفاق نیفتاد که حساسیتی روی موسیقی گروه روناک ایجاد شود و یا مردم یک ناحیه و یا اقوام مختلف را از موسیقی روناک رنجانده باشم . خدا را شکر تابهحال چنین اتفاقی نیفتاده است و امیدوارم از این به بعد نیز هرگز این اتفاق نیفتد . همه ما بهدوراز این تعصبات قومی، ایرانی هستیم و صرف ایرانی بودن، کافی است تا متحد بوده و نسبت به یکدیگر و زبان و لهجه و گویش هم تعصب خاصی نداشته باشیم. هر لهجه، گویش، پوشش و قومی قابلاحترام است و ما موظفیم به آنها احترام بگذاریم . روناک سعی کرده با دیده احترام به هر قومی نگاه کند تا بهدوراز تعصبات کار خود را ادامه دهد و در ادامه مسیر نیز موفق شود.
*از گروههای محلی بهعنوان مربی موسیقی محلی یاد میشود. «روناک» در این زمینه به چه موفقیتهایی نائلآمده است؟
«روناک» بزرگترین سفیر موسیقی اقوام در تمام دنیا بوده است و همچنین اولین گروه موسیقی اقوام بود که هر یک از اعضا با پوشش یک قوم بر روی صحنه حاضر شد که این نشاندهنده اتحاد اقوام ایرانی است. طوری که هر وقت ما روی صحنه میرویم، گویای کل ایران هستیم . نهفقط پوشش و لباس، بلکه تکتک اجزایی که در موسیقی روناک استفادهشده است، گویای این مهم است.
ما بهعنوان یک گروه موسیقی محلی سعی کردهایم آموزههای خود را بهروز کنیم تا با مردم همراه شویم و حتی فراتر از این رفته و مردم را با خود همراه کنیم و موسیقی را به آنها بشناسانیم.
*فکر میکنید درروند شناسایی سازهای ایرانی به مردم چقدر تأثیرگذار بودهاید و اصلاً توانستهاید در این زمینه مفید واقع شوید؟
بله بسیار مؤثر بودهایم . خدا را شکر که توانستیم در این زمینه نیز بهخوبی پیش برویم شاید اگر مردم با ما همراه نمیشدند، کمی برای من دشوارتر بود اما خوشبختانه این اتفاق افتاد و همراهی مردم با ما و دیدن کلیپها و تصاویری که از گروه ضبط میکنیم توانست سازهای مختلف قومیتها را به مردم بشناساند . شناساندن ساز به مردم اتفاق خوبی برای گروه «روناک» بود.
*با توجه به اینکه اجراهایی که در محافل بینالمللی داشتهاید، استقبال از موسیقی محلی ایران را چطور دیدهاید؟
استقبال بینظیر بوده و موسیقی محلی و نواحی ایران، فوقالعاده برای جهانیان جذاب بوده چون این موسیقی سرشار از نتها و ملودیهای شیرین است و اگر کسی نتواند با آن ارتباط برقرار کند، قطعاً هنرشناس نیست. موسیقی ایران ظرفیت بالایی دارد که میتواند درزمینهٔ شناخت ایران به جهان کمک بزرگی به ما بکند .
ما در هرکجای این کره خاکی کنسرت داشتیم مردم توانستند بدون اینکه کلام را متوجه شوند با موسیقی ارتباط بسیار خوبی برقرار کنند این را تنها از عکسالعمل آنها بلکه از رفتار کلان و احساسات آنها که به ما ابراز میکنند متوجه شدهایم.
*لباس چه اهمیت و تأثیری در شناساندن این نوع موسیقی و فرهنگ هر قوم به مردم دارد؟
لباس هر قوم نشانگر آدابورسوم همان قوم است . با توجه به رنگ پارچه، الگوهای متفاوت و زیورآلاتی که استفاده میشود و حتی نوع حجابی که بانوان دارند، میتوان فهمید که لباس متعلق به کدام قوم و منطقه است.
همچنین آبوهوا در مناطق مختلف تعیینکننده نوع پوشش است. مثلاً شلوارهای گشاد که از مچ پا تنگ میشود، کلاههای پشمی، بالاپوشهای مردانه، دامنهای رنگارنگ، جلیقه، روسریهای بلند ….هرکدام اینها متعلق به یک منطقه خاص هستند که در منطقه خود رایجاند. بنابراین قطعاً شناخت بسیاری لازم است تا وقتی از بیرون به گروه نگاه میشود، ناهمگونی و ناهماهنگی در پوشش وجود نداشته باشد.
* شرط امانتداری در حفظ موسیقی نواحی را رعایت کردهاید و امین فرهنگ قومیتهای گوناگون بودهاید؟
بله خود ترکیب روناک از اقوام و اشعار محلی نمایانگر آن است . من فکر میکنم کسانی که کار فرهنگی میکنند مانند قصه حاج حسن و دوچرخه آنکه ۴۵ سال آن دوچرخه معروف را جلوی در مغازه نگه داشت تا صاحبش روزی بازگردد، تا زمانی که از دنیا رفت . اگر قرار باشد امانتدار خوبی نباشیم قطعاً موسیقی به شکلهای دیگری تحویل آیندگان میشود کسی چه میداند شاید دیگران نیز درگذشته امانتدار خوبی نبوده و ما موسیقی بسیار بهتر و قویتر از این داشتیم که به دست ما رسیده است و آن را میشنویم .
بااینهمه تمام سعی گروه روناک در این است که امانتداری را رعایت کند و موسیقی نسلهای گذشته را آنطور که هست موبهمو و بدون کوچکترین تغییرات در اختیار آیندگان قرار دهد.
*از برنامه پیش روی خود بگویید.
برنامههای بسیاری پیش رو داریم اما ترجیح میدهم فعلاً درباره آنها صحبت نکنم. چون قرار است مردم را سورپرایز کنیم. پیشاپیش عید سعید باستانی را به تکتک مردم ایران تبریک میگویم و امیدوارم سال ۱۴۰۱ برای آنها سالی پر از سلامتی ثروت سعادت و خوشبختی در کنار خانوادهشان همراه با موسیقی و آوازهای شیرین ایرانی باشد . سال آینده قرار است از کارهای بسیاری رونمایی کنیم که حتماً و مطمئناً مردم از شنیدن آنها خوشحال میشوند.