دختر کم حجاب، فقط دختر حاج قاسم بود؟!
- شناسه خبر: 57957
- تاریخ و زمان ارسال: ساعت
هنرمندنیوز: همان دختر کمحجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست»؛ این جملاتی است که بارها به نقل از حاج قاسم بیان شده و در رسانهها بازتاب یافته و بسیاری از ما فیلم این سخنرانی سردار را درباره آسیبهای پیش روی جامعه دیدهایم.
با شناختی که این جملات از منش حاج قاسم به دست میدهد، بسیاری میگویند اگر او زنده بود الگوی خاص خودش را در جریان ناآرامیهایی عرضه میداشت که در طول نزدیک به سه ماه گذشته و پس از مرگ «مهسا امینی» بروز یافت.
در عصر وعدههای تکراری و سخنان دستوری این سرداران و مردان ایستاده در غبار هستند که میدانداری کردند و میکنند… حاج قاسم همواره به اصلاح و تقریب دیدگاهها میاندیشید و در بزنگاههایی که احساس میکرد باید نقشآفرین باشد، ورود میکرد…
همین خرق عادتهای هر چندگاه و بیگاه من و شمای هنرمند و نویسنده و فیلمنامهنویس و روزنامهنگار است که از این تکانهها، جداییها، فراغهای سخت و جانکاه بشری از قهرمانان زندگیمان روایت میکنیم تا راه راست شهیدان تاریخ در دفاع از حق و حق طلبی را به آیندگان و نسلهای بعدیمان بشناسانیم. رهبری نیز در سخنرانی اخیرشان بر روی این موضوع دغدغه و تاکید داشتهاند که خصوصیات آقای شهید سلیمانی را بایستی مراقبت کرد تا ماورایی و دست نیافتنی بیان نگردد، ضمن اینکه بارها شهید سلیمانی را با صفت «اخلاص» معرفی کردهاند.
درباره اینکه رویکرد و شخصیت دغدغهمند حاج قاسم موجب محبوبیت وی و توفیقش در جلب نظر مردم شده نیز بایستی عرض کرد که نگاه حاجی نسبت به مردم بسیار متفاوت بود. او مردم را با عینکهای رایج سیاسی و جناحی یا اعتقادی(خودی و غیرخودی) جداسازی و دستهبندی نمیکرد.
راز ماندگاری سردار سرافراز ما اخلاص اوست، اینکه ۴۰ سال در بیابان و کوه در حال جهاد باشی، یک انگیزه قوی میخواهد و شهید سلیمانی این را در وصیتنامه خود هم به خوبی بیان کرده که وجود خود را نذر ملت ایران کردهام، همان واژهای که بسیاری او را جانفدا و سرباز وطن مینامند.
در رابطه با چگونگی کاهش گسستهای اجتماعی پیش آمده در حوادث و اتفاقات اخیر کشور اگر بخواهیم با توجه به رویکرد شهید عزیزمان راه حلی ارائه داد این است که آن چتر گستردهای که شخصیت ایشان را چه در میدان سیاست و چه در متن مردم با رویکردها و سلایق مختلف محبوب میکرد این بود که مردم واقعا احساس میکردند که ایشان دایره ارتباطات خود را گستردهتر از بسیاری از تنگ نظریهای برخی میگیرد و این در حالی است که میبینیم برخی تریبون دارها و تاثیرگذاران جامعه برای طیفهای مختلف خط و نشان میکشند و یا به دو قطبیسازی جامعه دامن میزنند، اما ایشان همواره در دورههای مختلف سعی داشتند به نقاط وفاق فکر کنند چراکه افق دید حاج قاسم در مقیاس جهانی بود، بنابراین این چندگانگیها و دوقطبیها و شکافهای داخلی برایش بلا موضوع بود و اهمیتی نداشت، چراکه به شکافها و تقابلهای بزرگتر فکر میکرد و نگاهش عمیق و از سر دلسوزی و خیرخواهی بود.
تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی برای حاج قاسم بیش از اینکه یک تهدید باشد، فرصت بود! تعامل ایشان با اقوام و مذاهب مختلف ایران نیز گواه این امر است. ایشان در سراسر منطقه تعامل داشتند و میتوانستند مدیریت تکثر کنند و آن را به رسمیت بشناسند، اخلاف عقیدهها را ببینند و با آنها گفتوگو و تعامل داشته باشند، این نگاه پدرانه حاجی، رمز محبوبیت او در بین همه اقشار به ویژه جوانان بود.
در پایان باید گفت نمیتوان همزمان با اینکه در سطح جهانی مقاومت میکنیم، جامعه را در مقابل خود قرار دهیم؛ این دو با هم سازگار نیستند. کسی که بخواهد مقاومت کند باید یک ملت متحد، هم آوا و منسجم پشت خود داشته باشد. از سوی دیگر نمیتوان توقع داشت ملت، منسجم و با ما هم آوا باشند. اتحاد ملت فقط وظیفهای از سوی ملت نیست بلکه دولت و حاکمیت نیز باید بر این امر اهتمام کافی داشته باشند. نمیتوان فقط به ملت دستور داد و امر کرد که پشت ما باشید و ایستادگی و مقاومت کنید. به بخشنامه و دستور نیست بلکه به تعامل، همدلی، مشارکت، هم سخنی و در یک کلام، نگاه پدرانه است!