«شیوانا» برندی برای افرادی که از پوشیدن طرحهای جدید نمیترسند
- شناسه خبر: 6823
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۹:۰۰

هنرمندنیوز: مدتی ست که تَب مُد در کشور ما فراگیر شده است و تعداد زیادی از افراد جامعه درست یا نادرست به خود لقب طراح میدهند، همچنین این روزها نامهای تجاری فراوانی در فروشگاههای هنری به چشم میخورد و خیلی از آنها صرف نظر از سابقه تحصیلی مرتبط، خلاقیت، توانمندی و نوآوریهای قابل قبولی ارائه دادهاند. اما فعالیت در این عرصه تنها مختص افرادی نیست که خودشان را طراح میدانند و علاقه شخصی هم میتواند آغازگر فعالیت در این صنعت پرچالش باشد. در متن زیر مصاحبهی ما با خانم شیوا جلوه موسس «خانه مُد شیوانا» و طراح اصلی مجموعه خانم سوگل سنجابی را میخوانید، آنها از دلایل تاسیس برند شیوانا و فراز و نشیبهای کار در این صنعت میگویند.
خانم جلوه کمی از خودتان برایمان بگویید و اینکه چرا صنعت مُد رو برای فعالیت انتخاب کردید؟
جلوه: من سالها در زمینه فروش و بازاریابی کار میکردم و نزدیک به ۱۵سال تجربه کاری دارم اما رشتهای که در آن کار میکردم الکترونیک بود و خیلی با روحیه من سازگار نبود. شاید بشود گفت من از بچگی عاشق هنر بودم و همیشه خودم را متعلق به این صنعت میدیدم. بعد از سالها تصمیم گرفتم وارد عرصهای شوم که همیشه دوست داشتم و امروز با تمام اتفاقات خوب و بد خوشحالم که این تصمیم را گرفتم.
برند شیوانا را به چه شکلی راه اندازی کردید؟
جلوه: خوب من زمانی که میخواستم وارد صنعت مُد بشوم چند انتخاب داشتم، میتوانستم بروم دوره ببینم و خودم کار طراحی را شروع کنم اما ترجیح دادم از افرادی که در این کار تحصیل کرده و تخصص داشتند استفاده کنم و خودم در جایگاهی فعالیت کنم که تجربه خوبی داشتم یعنی مدیریت و بازاریابی، چون من در شرکت فاراتل سالها در قسمت بازاریابی و فروش فعالیت داشتم و تا معاونت فروش پیش رفته بودم. بعد از این تصمیم از طریق دوستانم چند طراح به من معرفی شد که از بین آنها خانم سوگل سنجابی را انتخاب کردم که روحیهی ریسک پذیری داشت و مثل خود من دنبال خلق کارهای تازه و منحصربه فرد میگشت. بعد از اضافه شدن خانم سنجابی به مجموعه من کارگاه شیوانا را هم راه اندازی کردم چون کیفیت و اجرای طرح همیشه برایم بسیار اهمیت داشت و همیشه زمانی که خودم به عنوان مشتری برای خرید از مزونها یا برندها میرفتم بعد از طرح، کیفیت را مد نظر قرار میدادم. ما یک سال پیش بعد از آماده شدن مجموعه اولمان طی یک مراسم رونمایی رسما وارد صنعت مد شدیم و با اینکه تنها یک سال از فعالیتمان میگذرد ۳ مجموعه ارائه دادیم و در بیش از ۳ ایونت خصوصی شرکت کردیم.
در این یک سال با چه مشکلاتی روبه رو بودهاید؟
جلوه: شاید بهتر باشد به جای استفاده از کلمه مشکل از واژه نقص استفاده کنیم چون به نظر من سیستم مد ایران دچار نقصهایی هست که وجود آنها کار را برای فعالان این عرصه سخت و پیچیده میکند، از خرید و تولید مواد اولیه، پارچه تا در دست نبودن رسانههای رسمی برای تبلیغات و تعامل با مشتری و همهی اینها دست به دست هم میدهد تا دو اتفاق ناخوشایند برای ما و مصرف کننده رخ بدهد که یکی بالا رفتن قیمت تولید و پایین آمدن کیفیت اثر هستش البته باید اشاره کنم منظورم از کیفیت دوخت لباس نیست بلکه فضا و ساختار طراحی هست چون به دلیل نبود امکانات کافی طراح در بیشتر موارد مجبور میشود تا از بخشهایی از طرحش چشم پوشی کند و یا براساس طرح پارچه، جنس و اکسسوریهایی که در بازار موجوده آنها را تغییر بدهد که همین باعث افت کیفیت در طراحی و عدم توانایی در ساخت ترند بومی سازی شده میشود.
از برند شیوانا بگویید، شما به عنوان صاحب یک خانه مُد چه چشم اندازی برای خودتان دارید و قصد دارید چه دست آوردهایی را به مشتریانتان عرضه کنید؟
جلوه: همینطور که پیشتر هم اشاره کردم من به عنوان فردی که بسیار علاقهمند به صنعت مد بود وارد فعالیت در این عرصه شدم شاید چون سلیقهی افرادی مثل من در بازار در نظر گرفته نشده بود یا خیلی کم بود و من این برند رو تاسیس کردم تا در کنار طراحان جسوری مثل سوگل سنجابی بتوانم به این نیاز بازار پاسخ بدهم، برند شیوانا برای افرادی خلق شده است که از پوشیدن طرحهای جدید نمیترسند و همیشه دوست دارند منحصربه فرد باشند.
برند شیوانا را در حال حاضر چطور ارزیابی میکنید؟
جلوه: اینکه برند ما در حال حاضر چقدر توانسته موفق عمل کند را به اعتقاد من باید از مشتریها و مردم پرسید اما من شخصا از روند رشدمان تا به اینجا بسیار راضی هستم ما هفته گذشته البته با کمی تاخیر از مجموعه زمستانمان رونمایی کردیم و داریم تلاش میکنیم که نحوهی ارائهی مجموعههامان هم از یک استاندارد بین المللی برخوردار باشد. البته برند شیوانا به تمامی اصول و قوانین کشور پایبند بوده و هست.
«شیوانا» بر اساس ترندهای سال و دغدغههای اجتماعی طراحی میشود
خانم سنجابی شما به عنوان طراح اصلی مجموعه شیوانا روند حال حاضر را چطور میبینید؟
سنجابی: من هم اعتقاد دارم که ما روند خوبی در بازار داشتیم و تونستیم تا به اینجا با وجود سختیها و مشکلات موجود کارهای قابل قبولی به بازار عرضه کنیم.
این سختیهایی که از آن صحبت میکنید از دیدگاه یک طراح چیست؟
سنجابی: در حقیقت یکی از اساسیترین مشکلاتی که در صنعت مد ایران وجود دارد در دسترس نبودن اطلاعات نسبت به ترندهای سال است، زیرا در خارج از ایران به این صورت است که افراد اصلی و کمپانیهای بزرگ دور هم جمع میشوند و بر اساس پیش بینی مد ترندهای سال را تدوین میکنند، ما به این ترندها دسترسی نداریم تا زمانی که کالکشنهای طراحان و کمپانیهای بزرگ دنیا رونمایی شود و تازه آن زمان باید به دنبال پارچه همسان با اون ترندها بگردیم و بر اساس آنها طراحی کنیم. تمام این مشکلات نه تنها ما را از ارائهی مجموعه در زمان حقیقیاش دور میکند بلکه کیفیت کار ما را هم پایین میارود. بعد از این همه سختی اگر متقاضی مجموعه ما خوب باشد در اکثر مواقع ما امکان تکرار پارچه و اکسسوری را نداریم و اینجاست که با حجمی از نارضایتی روبه رو میشویم.
کمی از مجموعه جدیدتان و این نحوه رونمایی خاص برایمان توضیح دهید؟
سنجابی: ما معمولا مجموعههای برند شیوانا را بر اساس ترندهای سال و همین طور دغدغههای اجتماعی طراحی میکنیم و این مجموعهی ما با عنوان «پلنگ» برگرفته از طرح و الگوهای پوست حیوانات هست. من در این مجموعه تلاش کردم تا به خانمها حس قدرت را انتقال بدهم، آنها را تشویق کنم تا از تلفیق رنگهای زنده و کمتر در کنار هم قرار گرفته شده در یک لباس استفاده کنند و از آن حیوانات به نوعی نیرو بگیرند، همچنین من جزو فعالان حقوق حیوانات هم هستم و برایم خیلی اهمیت دارد که از الگوها، شکلها و در حقیقت زیباییهای پوست حیوانات به شکلی در مد استفاده شود که نه به محیط زیست و نه به حیوانات آسیبی برسد.
در پایان برای افرادی که میخواهند وارد این صنعت شوند و دوست دارند مثل شما پیشرفت کنند و موفق باشند چه توصیهای دارید؟
جلوه: من فکر میکنم ما راه درازی و در پیش داریم تا بتوانیم خودمان را موفق خطاب کنیم اما اعتقاد دارم که افراد باید دنبال آرزوهایشان بروند و با سختی بهدست آوردن آرزوهایشان روبه رو شوند. قطعا من بسیار خوش شانس بودم که در ابتدای مسیر با افرادی مثل سوگل سنجابی آشنا شدم که اهدف و آرمانهایش به من نزدیک است و امیدوارم که افراد در مسیرهایشان در انتخاب کسایی که میخواهند با آنها کارکنند بسیار حساس و دقیق باشند و البته برایشان آرزوی موفقیت میکنم.
سنجابی: من هم به این عزیزان پیشنهاد میکنم که همیشه تواناییهایشان را باور داشته باشند و بر اساس فضای ذهنی خودشان دنبال ایجاد یک روند در مد باشند، نه سبکهای موجود در بازار! قطعا همین طور که خانم جلوه هم گفتند خیلی اهمیت دارد که شما با چه افرادی در این صنعت همکار میشوید.