دکتر اشکان اسکندرزاده: کات مدیا، آمیزهای از هنر، صنعت و تکنولوژی
- شناسه خبر: 45611
- تاریخ و زمان ارسال: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۶

حضور یک رسانه در نمایشگاه فن آوری و نوآوری برای من جالب بود، انگیزه این حضور چه بوده است؟
قطعا مهمترین انگیزه ای که ما را به چنین رویدادهایی سوق می دهد، انتقال نسل رسانههای سنتی به رسانههای نوین است، کات مدیا، رسانه ای الکترونیک است و در عین حال مدل VOD و تلویزیون اینترنتی هم دارد که معمولا همه این موارد کنار هم قرار نمی گیرند و انگیزه ما برای انجام دادن همزمان این سرویسها، راحتی مخاطب و جلوگیری از سردرگمی آنها در شبکههای مختلف است، این مسیر کاری، نیاز به بستر تکنولوژی نوآورانه و فناورانهای دارد که باعث می شود هم اکنون در اینوتکس ۲۰۲۲ در خدمت شما باشیم.
با توجه به وجود رقبایی در این مسیر که معمولا تمایل به انحصار و رقیب زدایی دارند، شما چه استراتژی را در پیش گرفته اید؟
اسکیل این هنر-صنعت به قدری گسترده است که از نظر من به نسبت یک حبه قند در بزرگی این سالن، تاکنون فعالیت کرده و هنوز جنبههای خاموش زیادی دارد که باید فعال بشوند، بنابراین با همکاران فعلی، مسیر مجزایی داریم هرچند که حتی اگر رقابت هم شکل بگیرد، کمیت و کیفیت این صنعت رشد بهتری خواهد داشت و با کلمه انحصاری که نام بردید موافق نیستم چون معتقد هستم کسب و کارهای نوین، اخلاق حرفهای تری نسبت به کسب و کارهای سنتی دارند.
خلاهای قانونی در این مسیر چقدر برای شما چالش ایجاد کرده اند؟
کلا در سیستم استارتاپی کشور و به خصوص در سیستم رسانهای، همیشه قوانین عقبتر از تکنولوژی هستند، بههمین خاطر خیلی اوقات مسیر قانونی خیلی از کارهای ما دیر پیش می رود، امروز فعالیت وی او دی ها و یو جی سیها به شکل وسیعی در حال توسعه است و اگر قوانین کشور، پا به پای آنها رشد نکند، کنترل آن از دست خارج می شود و قانون گریزی شایع می شود، نهادهای تنظیمگر باید قبول کنند که پلتفرمهای تولید و توزیع محتوا، هرچه که داخلی تر و توسط جوانهای خودمان مدیریت بشوند، کم ریسکتر و ارزش آفرینتر هستند.
اینطور که من متوجه شدم مزیت مدل کار شما این است که علاوه بر سیستم توزیع، خودتان سیستم تولید را هم در بحث محتوا پیش گرفته اید، درست است؟
بله نقطه قوت ما، بحث تولید است که براساس آن، می توانیم سبک مستقل خودمان را عرضه کنیم و حتی برای آثار مستند، سینمایی و فیلم کوتاه هم سرویس کات فیلم را راه اندازی کرده ایم که تهیه کنندگی و تولید آثار را انجام بدهیم و از این حیث حتی حمایت کننده تولیدات با پتانسیلی باشیم که در مرحله جذب فاند دچار سردرگمی و بروکراسیهای مافیاهای تولید هستند.
کات مدیا الان فقط یک رسانه محسوب می شود یا نه؟
نه کات مدیا الان فقط یک رسانه نیست، بستری رسانه ای شکل گرفت تا بتوانیم سرویسهای مختلفی را از آن استخراج کنیم، الان در کات مدیا پلتفرم VOD، مارکت پلیس حضوری و آنلاین کات استایل که از فروردین ۱۴۰۱ شروع به کار کرده، سرویسهای بیزینس کات و کات ادز، جنبههای اقتصادی کار ما هستند که بیزینس مدل ما را از هر رسانهای که تا کنون ارائه شده متمایز می کند.
در مورد سرویس بیزینس کات و کات ادز بیشتر توضیح می دهید؟
بیزینس کات، سیستم جدیدی است که شروع کرده ایم تا به کسب و کارها مشاوره تبلیغاتی، مارکتینگ و خدمات توسعه کسب و کار بدهیم و کمپینهای تبلیغاتی را نقد و بررسی کنیم، کات ادز، سرویس تبلیغاتی کات مدیا است که امکان انتشار تبلیغات برای کسب و کارها را فراهم می کند و کمپینهای تبلیغاتی را طراحی و برنامه ریزی می کند.
همه این فعالیتها مستقل توسط شرکت شما انجام می شود یا برون سپاری هم دارید؟
اگر موردی نیاز به اوت سورس کردن داشته باشد، حتما این کار را انجام می دهیم و تعصبی روی این موضوع نداریم به شرطی که کار از کنترل کیفیت خودمان به خوبی عبور کند، اما اکثر فعالیتها توسط تیم متخصصین خود ما انجام می شود چون در گروه فناوری آواپرداز، طیف وسیعی از متخصصین کنار هم قرار دارند
کمی هم در مورد گروه فناوری آواپرداز بگویید؟
آواپرداز یک VC پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که استارتاپهای با پتانسیلی مثل بازار اینترنتی مبیت، سیستم دلیوری زودکس، پلتفرم فینتک پی بای و… را شتابدهی کرده و شریک تجاری ما محسوب می شود.
و به عنوان سوال آخر، اگه یک بیلبورد بزرگ در شهر داشتید روی آن چه می نوشتید؟
می نوشتم: جا برای همه هست! کافی است کار خودتان را درست انجام بدهید، دیگر نگران از دست دادن جایگاهتان نباید باشید، متاسفانه این روزها خیلی درگیر و نگران رقابتهای بی دلیل هستیم، دنیا همانقدر که دارد بزرگتر و شلوغتر می شود، نیازهایش هم به مشاغل و کسب و کارهای جدید بیشتر می شود پس کار خودتان را بکنید، جا برای همه هست!
گفتگو: رضا پورزارعی