از سال ۷۷ تا امروز نمایشگاه کاملی از آثار موزه برگزار نشده/ سال آینده ۳ گالری موزه دائمی خواهد شد
- شناسه خبر: 52120
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۱

هنرمندنیوز: نشست نمایشگاه مینیمالیسم و کانسپچوال آرت با حضور و توضیح بهرنگ صمدزادگان، کیوریتور نمایشگاه و رییس موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
عبادرضا اسلامی (رئیس موزه هنرهای معاصر تهران) با اشاره به آنکه نمایشگاه دارای ویژگی مهمی از جمله پاسخ به پرسشهای پژوهشگران است، گفت: طبق طرحی که داشتیم آثار زیبای هنرمند جهانی برای نخستین بار به نمایش درآمده است. در واقع ۳۸ اثر جدید به نمایش گذاشته شده و این نمایشگاه دیدگاه هنری این جریان را به نمایش گذاشته.
او معتقد است: مینیمالیسمها جریان ساز بودند و به قولی جنجالی بودند.
اسلامی درخصوص وضعیت سایت موزه نیز گفت: بعد از مرمت، سایت از دسترس خارج شده است. نگاهی که امروزه به سایتهای موزهای وجود دارد، تفاوت دارد. ما نیز درصدد تعریف تورهای مجازی و … هستیم. طی دو تا سه ماه آینده سایت تکمیل خواهد شد تا استانداردها را در نظر گرفته باشد.
مدیر موزه هنرهای معاصر تهران همچنین درخصوص این مهم که تکلیف کارکرد موزهای موزه هنرهای معاصر چه شد، گفت: نگاه موزهای را میتوان در خوانشهای صحیح از گنجینه شاهد بود. این نمایشگاه نیز از آن دست است. از این پس نمایشگاههای ادواری و فردی کمتر خواهد شد.
او ادامه داد: نمایشگاه خیالی نگاری و شمایل نگاری با نگاه به آثار گنجینه در آینده برگزار خواهد شد. البته از آنجایی که برنامههای موزه تا خرداد ۱۴۰۳ ارائه شده، برای سال آینده ۳ گالری موزه دائمی خواهد شد.
بهرنگ صمدزاده نیز درخصوص کلیات نمایشگاه گفت: اهمیت نمایشگاه به خوراکی است که برای طیف وسیعی از هنرمندان تامین میکند. ما خود را در قبال هنرمندان مسئول میدانیم. بار قبلی که نمایشگاه تقریبا کاملی از آثار موزه برگزار شده بود، من دانشجو بودم و حدود سال ۷۷ بود. درواقع جوانان و نسل جدید هنرمندان فرصت دیدن این آرشیو را نداشتند.
او ادامه داد: دوسالانه استانبول هفته آینده گشایش مییابد و وقتی خوراک هنری برای هنرمندان و جوانان در داخل فراهم نباشد آنها برای دیدن آثار به خارج از کشور میروند. این نمایشگاه دو جریان که در تغییر هنر مدرن به پست مدرن دخیل بودند را دربرمیگیرد.
او ادامه داد: چیزی که میتواند هنر ایران را جهانی کند این است که جدی گرفته شود. اما در حاشیه هیچیک از بازارهای هنر، میزگردهای هنری نامی از ایران نیست چراکه هنوز هنر معاصر ایران نتوانسته جایگاه خود را در حوزه نظریههای هنری مشخص کند. ما با این نمایشگاه میتوانیم نسبت به تاریخ هنر موضع داشته باشیم. اینکه فقط طوطیوار تاریخ هنر را حفظ کرده باشیم فایده ندارد باید نظریه داشته باشیم.
صمدزاده با اشاره به آنکه باید جریانساز شویم، گفت: ما باید مطالبه برگزاری نمایشگاههایی از این دست داشته باشیم. موزه هنرهای معاصر عموما قلب پویا جامعه هنری است. از آنجا که فضای نمایشگاهی دیگری نداریم از این رو موزه به نوعی کارکرد خود را از دست داده. مجموعه صبا فرهنگستان هنر عملا فضای افلیجی است برای برگزاری نمایشگاه حتا فضای موزه امام علی(ع) هم مناسب نمایش آثار نیست. گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در رده بالاترین گنجینههای هنر معاصر دنیاست.
این هنرمند تاکید کرد: ۲۴۰ اثر از توبیکرک در موزه به نمایش درآمد چراکه براش مهم و افتخار است که در موزه هنرهای معاصر مرکزی اثری به نمایش بگذارد. اعتبار و اهمیت جهانی به این است که اجازه برگزاری هر نمایشگاهی را ندهد.
او درخصوص موضع این نمایشگاه نسبت به تاریخ هنر و بیانیهای که میتواند داشته باشد، گفت: بحث آموزشی یک موضوع است که این نمایشگاه به دنبال آن است و مسئله اینکه چگونه جایی همانند موزه هنرهای معاصر میتواند در حوزه مقاومت هنر برای جاری نگهداشتن جریان هنری درصدد نمایش آثار برآید. اینکه هنرمند از سکون دور بماند و به تفاوت موزه تاریخ هنر با موزه هنرهای معاصر بپردازیم. مرور یک جریان هنری که حدود ۵۰تا ۶۰ سال از آن گذشته را در بستر دیگری قرار دهیم و آنرا بازخوانی کنیم. تاریخ هنر در مرحله بازخوانی قرار دارد.
او ادامه داد: امیدواریم کارهای پژوهشی روی آثار انجام شود.